Viimati aktiivne: Mitte kunagi
Pole sisse logitud. [
Logi sisse
-
Registreeri
]
OTSING
|
Tänased postitused
|
Kuulutused
|
Reeglid
|
MOBIILIVAADE
|
KLUBIKAART
Liikmed
|
Abi
|
Statistika
|
Chat
Kiirotsing:
Eesti Audi Klubi foorum
»
S - Audid
»
20vT - tuuning
»
Turbod, boost
» Vasta
Vasta
Kes saavad postitada?
ja
Kasutajanimi
Soovid registreerida?
Parool:
Unustasid parooli?
Pealkiri:
Vormindamine:
Tavaline
Edasijõudnud
Abi
Andale Mono
Arial
Arial Black
Book Antiqua
Century Gothic
Comic Sans MS
Courier New
Georgia
Impact
Tahoma
Times New Roman
Trebuchet MS
Script MT Bold
Stencil
Verdana
Lucida Console
-2
-1
1
2
3
4
5
6
White
Black
Red
Yellow
Pink
Green
Orange
Purple
Blue
Beige
Brown
Teal
Navy
Maroon
LimeGreen
Postitus:
HTML on Väljas
Emotikonid on Sees
BBkood
is Sees
[img] kood on Sees
[quote][i]Algselt postitas: Maku[/i] [img]http://www.turbo.ee/images_pub/111_01.gif[/img] Täpsema ettekujutuse saamiseks turbokompressori tööpõhimõttest on vajalik tutvuda sisepõlemismootori töö põhimõtetega. Tänapäeval suurem osa diiselmootoritega sõidu- ja veoautodest varustatakse 4-taktiliste kolbmootoritega, mille tööd kontrollitakse sisse- ja väljalaskeklappidega. Iga töötsükkel koosneb 4 taktist, mille jooksul väntvõll teeb 2 täispööret. [b]Sisselasketakt[/b] - kolb liigub alla, õhk (diiselmootoris) või kütuse ja õhu segu (bensiinimootoris) läheb läbi avatud sisselaskeklapi. [b]Kompressioonitakt[/b] - toimub põleva massi kokkusurumine. [b]Paisumistakt[/b] - õhu ja kütuse segu süttib küünalde abil (bensiinimootoris), diiselkütus piserdatakse surve all ja süttimine toimub iseenesest. [b]Väljalasketakt[/b] - kolvi liikumisel üles lastakse välja heitgaasid. Need tööpõhimõtted annavad järgmised võimalused mootori töö efektiivsemaks muutmiseks: [list] [*]Mahu suurendamine [*]Mahu suurendamine [*]Mootori töö kiirendamine [*]Turbokompressorid [/list] [b]Mahu suurendamine[/b] Mahu suurendamine tagab mootori võimsuse suurendamise, sest põlemiskambri suurendamine võimaldab sisestada suuremat hulka õhku ja suuremat süüdatavat kütusekogust. Mahu suurendamine on võimalik ka silindrite arvu suurendamise teel - või suurendades iga silindri mahtu. Kokkuvõttes toob mahu suurendamine kaasa mootori massi suurenemise. See meetod ei taga erilisi paremusi seoses heitgaaside koguse ja tarbitava kütusekoguse suurenemisega. [b]Mootori töökiiruse suurendamine[/b] Teiseks võimaluseks mootori võimsuse tõstmiseks on kiirendada mootori tööd ühes ajaühikus. Kuid tehnilistel põhjustel on ka sellel meetodil tugevad piirangud. Mootori töö kiirendamisel kasvab kadude määr pumpamisel ja teistel tööoperatsioonidel, mis toob kaasa töö efektiivsuse languse. [b]Turbokompressioon[/b] Kasutades kaht esimest meetodit mootori varustamine toimub tema enda jõul. Õhk põlemiseks siseneb silindrisse otse sisselasketakti ajal. Turbokompressori kasutamisel aga õhk, mis siseneb põlemiskambrisse, on eelnevalt kokku surutud. Mootorisse siseneb ruumala poolest sama palju õhku, kuid suurem rõhk toob kaasa surema õhumassi, mis võimaldab suurendada süüdatava kütuse hulka. Selliselt turbokompressorit kasutades suureneb mootori võimsus võrreldes tema mahu ja kasutatava kütuse suhtes. [b]Sissepuhutava õhu jahutamine[/b] Kompressiooni juures kokku surutav õhk kuumeneb temperatuurini kuni 180° ?. Jahutamisel õhu kokkusurutus suureneb, mis võimaldab kasvatada silindrisse surutava õhu kogust. Kokkusurutava õhu jahutamine on üks vähestest võimalustest sisepõlemismootori võimsuse kasvatamisel, mis mõjutab positiivselt kütuse kasutamist ning saasteainete väljapaiskumist. Siseneva õhu temperatuuri alandamine tagab põlemise temperatuuri alanemise ning sel viisil väheneb ka väljapaisatava NOx kogus. Õhu tiheduse suurendamine vähendab kütusekulu ja keskkonna saastamist. On olemas kaht tüüpi turbokompressoreid - mehhaaniline turbokompressioon ning väljalaskegaaside kompressioon. [b]Mehhaaniline kompressioon[/b] Mehhaanilise turbokompressiooni puhul surutakse õhk kokku kompressori abil mida käitatakse mootorilt. Kuid osa saadud lisavõimsusest kulub kompressori käitamiseks. Sõltuvalt mootori mõõtmetest moodustab kompressori käitamiseks vajalik võimsus 10-15% mootori kogutootlikkusest. Seega võrreldes tavalise sama võimsusega mootoriga on mehhaanilise turbkompressiooniga mootoril suurem kütusekulu. [b]Väljalaskegaaside turbokompressioon[/b] Kui kasutatakse väljalaskegaaside kompressiooni, suunatakse tavaliselt kasutamata jääv gaaside energia turbiini käitamiseks. Kompressor asub samal võllil turbiiniga ja tagab õhu haaramise, kokkusurumise ning suunamise põlemiskambrisse. Sellisel juhul puuduvad mehhaanilised ühendused mootoriga. [b]Väljalaskegaasidega turbokompressiooni eelised[/b] [list] [*]Võrreldes tavaliste sama võimsusega mootoritega on turbomootoril väiksem kütusekulu, sest osa väljalaskegaaside energiast kaasatakse mootori võimsuse suurendamisele. Väiksem mootori maht vähendab termilisi ja muid kadusid. Turbomootoril on tunduvalt parem kaalu ja võimsuse suhe, st. kW/kg. [*]Turbomootori jaoks vajalik mootorisektsiooni pindala on väiksem kui tavalisel mootoril. [*]Turbomootori kasutamisel on võimalik edasine pöördemomendi karakteristikute parandamine, nii et säiliks maksimaalsele lähedane võimsus mootori väga madalatel pööretel, mis võimaldab vältida käikude vahetamist mägisel maastikul sõites. [*]Turbomootoritel on märgatavalt paremad karakteristikud kõrgmägedes töötamisel. Õhurõhu alanedes tavaline mootor kaotab tunduva osa oma võimsusest. Kuid turbomootori karakteristikud paranevad tänu suuremale erinevusele turbiinist väljuva konstantse õhurõhu ning alanenud õhurõhu vahel turbiini sisenemisel. Hõredam õhk sisenemisel kompenseeritakse, tagades sellega praktiliselt võimsuse kadude puudumise. [*]Kuna turbomootori mõõtmed on väiksemad ja vastavalt ka müra eraldav välispind on väiksem, paranevad ka selle mootori müraomadused võrreldes tavamootoriga. Siinjuures toimib turbokompressor kui täiendav summuti. [/list] [b]ALLIKKAS: http://www.turbo.ee[/b] [/quote]
Keela emotikonid?
Kasutada allkirja?
Lülita BBkood välja?
Saa e-mailiga teatis vastustest?
Teema ülevaade
See on pikk teema,
klõpsa siia, et seda vaadata
.
Eesti Audi Klubi foorum
»
S - Audid
»
20vT - tuuning
»
Turbod, boost
» Vasta
XMB Audi Club Edition
Täiendanud: indro, klem, j6mm & diversion @ 2002-2020
Eesti Audi Klubi ei vastuta foorumis tehtud postituste eest.
[Päringuid:
22
]
[PHP:
47.8%
- SQL:
52.2%
]