raika61
huviline
Registreerunud 21.01.07
Asukoht: pärnu
Kasutaja on eemal
Auto: 100 avant 1993 c4 AAT
|
postitati 18.11.08 17:25
|
|
|
Kas Soome diislikütusega sõidab tõesti kaugemale?
Sorri cope paste õhtulehest: http://www.ohtuleht.ee/index.aspx?id=304700
Autorid: Kristjan Sooper, Autoleht; Elmar Ots
18.11.2008
Netifoorumites kaeblejad näivad juba ammu teadvat, et Eestis müüdav diislikütus on mitu korda kehvem kui kas või Soome oma – meie solki kuluvat 100 km
läbimiseks mitu liitrit enam. Auto- ja Õhtulehe suure kütusetesti tulemus tõmbab aga tollele lobale vee peale.

Rahvasuu vestab mootorikütuse kohta igasuguseid lugusid. Julgemad neist väidavad, et näiteks diislikütuse headus olevat lausa kõrvaga kuulda –
välismaal tankides muutuvat mootori häälgi teiseks ning kütusekulu hulga väiksemaks.
Või nagu kirjutas keegi Marko septembris Autolehele: "Et Skandinaaviast ostetud diislikütusega saab rohkem sõita kui Eestist ostetud solgiga, on
rekka’de puhul juba ammu tõestatud fakt."
Seda "fakti" Auto- ja Õhtuleht ühiselt kontrollima asusidki, läbides üht ja sama maan-teelõiku sama autoga ja täpselt samades oludes ning samas
tempos algul Soomest ja siis Eestist ostetud diislikütusega.
4 x 100 km andis tulemuseks ausa viigi
Testi tegime täiesti sõltumatult kütusemüüjatest. Ainus partner oli Hyundai Motor Baltic, kes loovutas testiautoks diiselmootori ja automaatkastiga
poolmaastikuauto Santa Fe, millele oli paigaldatud kütusekulu mõõtmise täppisseade Econen II.
Hyundaid tankisime 29. oktoobri hommikul Helsingis Hietalahti ja südaöö paiku Tallinnas Laagna Neste tanklas.
Peale Econeni varustasime auto Racelogicu GPS-mõõdikuga Driftbox, mis näitab muu hulgas reaalajas täpset sõidukiirust ning katsete keskmist
kiirust.
Kütusekulu mõõtsime nelja 100kilomeetrise testiringiga Tallinna–Narva maanteel. Kaks tiiru tegime Soome, kaks Eesti kütusega.
Testiring algas põhjagaasiga kiirendusega kiiruseni 80 km/h. Ühtlast kulgemist hakkisime iga viie kilomeetri tagant aeglustusega 40 km/h-ni ning siis
täiesti jõust kiirendamisega tagasi 80 km/h-ni, imiteerides sellega näiteks traktori taha toppamajäämist ja sellele järgnevat möödasõitu.
Tulemus?
Nii Eesti kui ka Soome kütust neelas Hyundai täpselt 8,3 l/100 km, kusjuures parimini võrreldavate katseringide keskmine kiirus erines vaid 0,1
km/h.
Otsi viga rooli ja istme vahelt?
"Ei või olla!" röögatavad siinkohal ilmselt paljud piiri taga liikujad.
Muu hulgas säästliku sõidu õpetust jagava OÜ Autosõit juhatuse liige Indrek Madar rahustab protestijaid üpris loogiliselt. "Piiri taga sõidetakse
ühtlasema kiirusega ja tõenäoliselt natuke aeglasemalt," viitab ta ennekõike põhjamaadele. "Kui võtta üle sealsete juhtide sõidustiil, kulubki vähem
kütust kui rütmis kiirendus-pidurdus-kiirendus liikudes."
Madar lisab, et kütusekulu kasvatavad ka sellised asjaolud, mille peale tavajuht ehk ei tulegi. "Näiteks kui sõita pikka maad tugeva vastutuulega,
kasvab kulu märkimisväärselt. Paljud aga ei oska selles põhjust näha. Nagu ka asjaolus, et kiiruse tõstmine juba 5 km/h võrra suurendab kütusekulu
samuti märgatavalt."
Madara öeldule kiidab takka ka Mercedes-Benzi esinduse Silber-auto veokijuhtide sõidukoolitaja Aivar Kuivkaev, kelle argitöö on muu hulgas ka mersu
uusimate veokimudelite katsetamine enne nende jõudmist seeriatootmisse.
"Kas teadsite, et raskeveoki reisiarvesti värskendab keskmise kütusekulu näitu alles iga 80 km järel? Ikka just selleks, et elimineerida üksikute
kiirenduste-aeglustuste-põgusa vastutuules rühkimise jms kuluhüpete mõju keskmisele. Ka kõneksoleva testi tulemusest on näha, et pärast 30 km läbimist
oli vahe Soome kütuse kasuks ligi 0,5 l/100 km, kuid lõpuks jooksis tulemus ikka ühte auku."
Mis ime siis välismaal ikkagi autoga juhtub – kütusekulu ju kahaneb peaaegu kõigil meist piiri taga märgatavalt?
"Esiteks on asi meie teedes – selliseid ei leia kusagilt lähiriikidest. Kord on see pinnatud, siis siidsile, siis veokitega vaod sisse tallatud ning
vihmaga on viimased veel ka vett täis. See kõik on (sõidu)auto jaoks väga suur lisatakistus, mille ületamiseks kulub ju energiat ehk kütust,"
meenutab Kuivkaev.
"Veeretakistustegur kasvab kiirusega lineaarselt ja kodumaal sõidab mõnigi hulga uljamalt kui jube suurte trahvidega lääneriikides. Kui lisada
sellele meie stressi täis ehk rapsiv sõidumaneer kas või kolonnis sõites, ongi paak kiiresti tühi, kuid selle põhjust ei nähta sugugi enda totrates
sõiduvõtetes, vaid ikka on tanklas müüdav solk süüdi," toonitab sõiduõpetaja. Kel muide kuni 100tonniste veoautode kõrval on kõva kogemuspagas
kogutud veel ka tsiklisadulast.
Siinsete naftamagnaatide sigadustes surmkindlatele sohvritele kinnitab kõigil kontinentidel veokirooli hoidnud Kuivkaev omast kogemusest: vähegi
usaldusväärse nimega kütusefirma ei söanda (enam) solki müüa Eestis, Omaanis ega Austraalias.
Kui mõni lugeja aga ikka mingit musta maagiat kahtlustab, võiks ta abi otsida hoopis mõnelt (säästu)sõidukoolitajalt – kui isegi paljudele (enda
arust) proffjuhtidele annab lisaõpe 10–15% kokkuhoidu, mis siis veel asjaarmastajast rääkida.
|
|
|
puna
huviline
Registreerunud 20.09.06
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: C5, Quattro, 4,2L
|
postitati 18.11.08 17:38
|
|
|
Kes sõitnud see teab ise, et nii see on.
Samamoodi euroopa pool oleva kütusega.
Samas seal kuskil tankides, et vahuta ka see diisel nii kohutavalt nagu eestis.
Tel +3725654585; +358445654585
|
|
|
|
karlson
huviline
Registreerunud 01.11.05
Asukoht: Tartu-Elva.
Kasutaja on eemal
Auto: A6 C4 2,8 Quattro.
|
postitati 18.11.08 17:56
|
|
|
lepikson kirjutas ka ühes 2005a.autoajakirjas,et välismaise kütusega saab rohkem sõita.
Kogun Eesti esitajate CD plaate!
|
|
|
|
Uku!
huviline
Registreerunud 06.01.08
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: Audi Coupe 2.0 83kw 1990, Audi Coupe 1.8E 82kw 1991, Audi A4 1.9tdi 85kw 2001 ja S8 2002
|
postitati 18.11.08 18:06
|
|
|
Ega see ainult diislika sedasi pole, bensiinika on soomes sama lugu, et läheb vähem!!!
Täis paak ja võit on paagi pealt mingi 100-120km!!!
Mootor on ka tühikäigul rahulikum!!!
Nii et võta näpust kellel õigus. Tuleb oma nahal seda tunda!!! 
|
|
|
Black
klubiliige
Registreerunud 28.01.03
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: Q7
|
postitati 18.11.08 18:10
|
|
|
Soomes on värskem õhk, seguneb paremini kütusega.
|
|
|
|
OnuJack
huviline
Registreerunud 10.12.07
Asukoht: (Tallinn, Kuressaare)
Kasutaja on eemal
Auto: Audi A6 C5 Avant 2.5tdi Q 2002a
|
|
westa
huviline
Registreerunud 26.06.03
Asukoht: Tallinn, Tampere
Kasutaja on eemal
Auto: Audi A6 Avant C4 2,5TDi,Audi A4 Avant 2,6 V6,Audi 100 C4 2,5TDi,Audi 5000 2,0d,Audi 80 B3 1,8
|
|
ferdinand
huviline
Registreerunud 17.01.03
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: 400,401,969
|
postitati 18.11.08 20:10
|
|
|
Vaid kahest kohast tankimise ning nelja katsesõidu põhjal ei saa absoluutselt mitte mingisuguseid järeldusi teha, kuid nagu õhtulehele omane
pasundatakse nüüd justkui sulatõtt nii, et tatti pritsib igasse ilmakaarde.
Iseenesestmõistetav, et erinevad sõidutingimused sh erinev teekate, kiirus ning sõidumaneer muudavad kütusekulu, kuid samamoodi muudab kulu ka kütuse
kvaliteet.
On ju üsna üheselt tõestatud (kes viitsib otsida siis leiab ka laborikatsete tulemusi), et eestis müüdav kütus ei ole arenenud riikide kütusega
võrdväärne, sellest ka see nn "euro" reklaami keeld. Ma ei saa aru mida need ajakirjanikud nüüd tõestada püüavad?
Äkki nüüd hakkaks järgmiseks tõestama, et eesti teed ja liikluskorraldus /Irw@songissepp/ on ka arenenud riikidega samaväärsed?
Selline artikkel näitab lihtsalt ilmekalt, et meedia kajastab misiganes teemat täpselt nii nagu parasjagu kasulik on.
Isegi kui mul on igav, kõik mul tuleb välja!
|
|
|
|
OnuJack
huviline
Registreerunud 10.12.07
Asukoht: (Tallinn, Kuressaare)
Kasutaja on eemal
Auto: Audi A6 C5 Avant 2.5tdi Q 2002a
|
|
erikhi
huviline
Registreerunud 12.04.07
Asukoht: Põlvamaa
Kasutaja on eemal
Auto: A6 2,8 quattro aut
|
postitati 18.11.08 21:44
|
|
|
Bensiini kohta küll vahet ei oska teha. Olen aastas päris palju Soomes tööasjus, aga 2,8 mootoriga mingit säästu tunnetada nagu küll ei oska.
|
|
|
vedru
huviline
Registreerunud 07.01.07
Asukoht: pealinn
Kasutaja on eemal
Auto: Auditu
|
postitati 19.11.08 08:21
|
|
|
sõidan ka ise sealpool lahte diisliga palju, aga minu arust vahe tulebki sealt, et meil diisel vahutab rohkem ja sealt siis ka vahe, Soomes lased
ilusti kurguni täis ja vahtu pole...
|
|
|
hamlet
huviline
Registreerunud 29.03.06
Kasutaja on eemal
|
postitati 19.11.08 08:50
|
|
|
Kuskil netis keegi kütusevedaja Soomest kirjutas, et kütuse kvaliteedi klassid on erinevad meil ja sealpool lahte. Tõi ilusti need klasside
markeeringud või mis iganes see ka ei oleks välja.
Ise võin vaid nii palju õelda, et sõidan alati pea tühja paagiga Helsinkisse ja tangin seal Neste Green`i.Mitte ainult et vähem võtaks (kütus seal
ikkagi kallim kui Eestis) vaid just mootori stabiilsema töö pärast selle kütusega.
|
|
|
ivar80
huviline
Registreerunud 22.11.05
Asukoht: Pärnu
Kasutaja on eemal
Auto: A90 B3 2,3, Seat Altea XL 2,0TDI DSG
|
postitati 19.11.08 10:06
|
|
|
Äkki see Hyundai kulutab 100km läbimiseks ka teisi kütuseid samas koguses. Oleks pidanud näiteks teraviljaga kah proovima 
Aga jah, vaielda pole siin midagi. Kes on ise proovinud sõita Skandinaaviamaade või Lääne-Euroopa riikidest ostetud kütusega see teab kus sellise
artikkli koht on.
Muideks kelle toodangut Hyundai üldse kasutab seal kapoti all? Opel?
|
|
|
Black
klubiliige
Registreerunud 28.01.03
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: Q7
|
postitati 19.11.08 10:53
|
|
|
Kuidas te seda vahutamist näete? Paak ei paista ju läbi? Täiteavast pressib vaht välja? Mina pole küll kordagi täheldanud, kuigi panen tavaliselt
tankides paagi kõrini täis.
|
|
|
|
tarmo
klubiliige
Registreerunud 05.01.03
Kasutaja on eemal
|
postitati 19.11.08 11:03
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: Black
Täiteavast pressib vaht välja? |
Just, 2006 aasta Nissan Patrol 3 liitrine turbodiisel, tankides üks hetk lõi mõnuga vahtu välja ja alles siis läks püstol lukku kui auto külg kütusega
koos, 5 minutit hiljem on alati veel peale mahtunud 5-8 liitrit, olenemata tanklafirmast ja tanklast.
|
|
|
|
vedru
huviline
Registreerunud 07.01.07
Asukoht: pealinn
Kasutaja on eemal
Auto: Auditu
|
postitati 19.11.08 12:16
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: Black
Kuidas te seda vahutamist näete? Paak ei paista ju läbi? Täiteavast pressib vaht välja? Mina pole küll kordagi täheldanud, kuigi panen tavaliselt
tankides paagi kõrini täis. |
kusjuures, vahutab veel niimoodi, et lasen oodata 5-10 min. ja tangin vabalt juurde 10 liitrit !!!!!
|
|
|
Krooniline
huviline
Registreerunud 19.03.08
Asukoht: Viljandimaa
Kasutaja on eemal
Auto: Jeep GC; Volvo V70
|
|