2way & 3way paigaldus ja aegviited
Korralikku sellekohast teemat ma ei leidnud, seega teeme uue teema.
Lugesin siin DLS-i erinevaid manuaale ja soovitusi ja hakkasin mõtlema. Järgnev jutt on siis suunatud sellele, kuidas paigaldada omavahel midbass,
midrange ja tweeter elemendid.
DLS:
INSTALLATION
Mount the speakers in the door or in the dashboard of your car. Normally they will fit in the factory pre-made mounting holes. If you want an improved
sound reinforce with a baffle of MDF-board or similar. An installation high up on the door side is to be preferred. An alternative installation is in
so called kick panels down on each side of the floor with the speakers facing up- and inwards towards the listener.
For two- or three way speaker systems with separate tweeter an installation of the tweeter close to the bass/mid element is to be preferred.
The tweeter can also be installed on the dash-board, or recessed in the door with the accessories in the tweeter box.
Samas, kui ma loen Bang & Olufsen süsteemi kohta, siis nemad on asja
lahendanud hoopis teisiti. Seal masinas on muidugi ka 7.1 süsteem aga kas sellepärast paigaldati ka 90mm midrange ja tweeter üksteisest nii
kaugele?
Nii palju, kui ma ise seni teadnud olen, siis rusikareegel on olnud, et midrange ja tweeter tuleb võimalikult lähestikku paigaldada ja midbassi võib
madalamale panna. Nüüd tekibki minul küsimus, miks? Milliste põhimõtete järgi jaotatakse erinevad helikomponendid erinevalt auto salongis üksteisest
kaugemale ja lähemale? Seda, et bass peaks eest tulema, trumm temast paremas, laulja ja kitarrist keskelt, seda ma olen isegi lugenud. Küsimus on aga,
milline on elemendite omavaheline õige paigutus ja millest see sõltub?
_________________
Link Harry autole : http://foorum.audiclub.ee/viewthread.php?tid=3364
Harry:
Mis puutub midrangedesse, siis helipilt tekib kõlarite taha.
Kuna eesmärgiks oli saada helipilt enda ette , silmade kõrgusele ,kapotti peale esiklaasi taha, siis siit ka asukoht armatuuris.
Mis puutub teemasse - esiklaasiga paralleelselt , siis see oleks olnud veelgi parem lahendus, aga kuna autoaudio on juba kompromisside kunst, siis
pidin osaliselt leppima sellega, mida antud olukord mulle pakkus.
Õnneks suutsin hiljem häälestuse käigus siiski neutraliseerida valdava osa klaasipeegeldusest tingitud kõrvalmõjudest.
Midranged armatuuri ongi kogu asja konks.
Midrange on kogu süsteemi süda ja nende kõlarite asukohast ja installist sõltub kogu edasine tulemus. Midranget on läbi aegade püütud
armatuuris mängima saada nii kastiga kui ka ilma. Olen mõlemaid versioone kuulnud ja näinud. Üldmulje on selline, et ilma kastita saab parema
tulemuse, kui mittesobiva kastiga. Sobivat kasti aga autosse ehitada on paremal juhul äärmiselt keeruline ja halvemal juhul peaaegu võimatu. See
puudutab nii kasti mahtu, kuju, kinnitusi, seinte võimet helilained summutada, jpm. Neid kes on teinud alguses kasti ja seejärel sellest loobunud, on
ilmselt rohkem, kui neid, kes saadud tulemusega rahule on jäänud.
Kui paned ukse sissse, siis midbassi saab sealt üksjagu, aga midrange jätab soovida ja uks tervikuna on kõige ebaõnnestunum koht midrangele
üldse. Armatuuris seevastu saab helipildi õigele kõrgusele, ilusti enda ette aga hea tonaalsuse saavutamiseks tuleb rohkem vaeva näha.
Eelistatud on sellised variandid, kus klaasipeegeldust ei tekigi, s.t. kõlarist tulev otseheli mitte ei põrka vastu klaasi , vaid on suunatud klaasiga
paralleelselt. Selline asi aga pole kaugeltki mitte igas autos ilma suurte ringiehitusteta võimalik. Sellisel juhul on vajalik mingi 31-band EQ
stiilis reguleerimisvahend, et sound paika saada ning samuti kõrva ja kogemusi. Tavaliselt mingid sagedused lähevad klaasipeegelduste tõttu valjemaks
ja need tuleb EQ-ga alla tõmmata.
Soundile annavad suuna siiski kõrgemad harmoonilised ja nii nagu taga oleva subwoofri saab ette lööma, nii ei ole ka suurt probleemi all ukse sees,
või jalgade juures kastides olevate midbassidega.
See ei tule muidugi automatseslt vaid eeldab täpset häälestust.
Tweetrite puhul on oluline mis tüüpi tweetritega sul tegu. Hardomed on parem suunata endast eemale ja klaasiga paralleelselt või vahel isegi
vastu klaasi aga softdomed võib suunata otse kuulaja kõrvadesesse. Vähemalt selline on minu kogemus. Piltidel on esimene versioon, aga see
nii hästi ei toiminud , sest kõrgem ots kukkus off axis mängides liiga vara ära ja lõpliku installi puhul said mu siiditweetrid otse minu poole
suunatud.
Kõrguse puhul pidin arvestama ka apillarite kaldenurgaga ja kui oleksin nad lihtsalt ja "süüdimatult" silmade kõrgusele pistnud, oleksi nad mulle
liiga lähedale jäänud. Aga üldiselt jah , võimalikult silmade kõrgusele.
torque addict / in the real world four wheel drive means safety and traction
|
|