Lehekülgi: 1 2 |
Platea
huviline
Registreerunud 16.06.13
Kasutaja on eemal
Auto: A6 2.0 100kw C6
|
postitati 04.11.15 17:58
|
|
|
Aku valik
Kuna tuleb osta uus aku siis, uutisin poolpäeva foorumit aga täpset vastust ei saanud. Nimelt mul audi a6 C6 2.4 130kw audiesindusest öeldu kohta
läheb mul vaja 80ah 380A akut, aga varta poest öeldi et seda akut neil ei ole kuna selllise mahtuvusega akud on üldjuhul suurema käivitus vooluga kui
380A. Ja vaatas enda tablite järgi et sobivad agm akud ja vartas soovitas 80 ja 100ah akusi aga need olid seal juba 600-830A käivitus vooluga. Et kui
võtta 100Ah(genekas peaks vist seda jöudma laadida küll, pole üle küll vaadanud) 830A kävitus vooluga kas see on liiga võimas bensiini mootorile?
|
|
|
Rix
klubiliige
Registreerunud 06.03.11
Asukoht: Tabasalu
Kasutaja on eemal
Auto: B6 Quattro
|
postitati 04.11.15 18:11
|
|
|
Akud on lihtsalt edasi arenenud ja tänu sellele on väiksemad akud suurema käivitusvooluga. Kui sa läheksid praegu enda autole esindusest akut ostma,
siis ilmselt antaks sulle aku, millel on samuti suurem käivitusvool, kui kunagi ~10a tagasi tehase poolt ette nähtud 380A.
Oleks endal ka küsimus, et kuidas hinnata aku seisundit (mingit kuupäeva pealt ei ole leidnud, käivitamisega probleeme pole esinenud, aga pole ka
külma olnud veel)? Ei tahaks ühel hetkel ebameeldiva üllatuse osaliseks saada. Juhul kui Tallinnas/Tartus on kedagi, kes saab pakkuda näiteks Boschi
või Varta akusid letihinnast soodsamalt, siis võiks endast märku anda (huvitaks näiteks: Bosch S5013 või Varta H3 või Varta G14).
|
|
|
|
Platea
huviline
Registreerunud 16.06.13
Kasutaja on eemal
Auto: A6 2.0 100kw C6
|
postitati 04.11.15 18:32
|
|
|
Ok, njaa loogiline isegi, aga huvitav kui käivitus vool suureneb 2x kas see siis auto elektroonikat ohtu ei sea või starter peab seda vastu kui
korraga hulgem rohkem voolu tuleb pele või siis aku nn selgeksõpetamisel autole aitab seda amprite vahet vaos hoida?
|
|
|
Ahti
klubiliige
Registreerunud 03.10.02
Asukoht: Viimsi
Kasutaja on eemal
Auto: Q7 3.0 TDI S-line
|
postitati 04.11.15 19:41
|
|
|
Ei juhtu midagi Panin oma C6 TDI 110 Ah 850 A akuga tsikli käima, kui see
midagi teeks, siis oleks tsiklist ainult must puru maas 
Tsitaat: | Algselt postitas: Platea
Ok, njaa loogiline isegi, aga huvitav kui käivitus vool suureneb 2x kas see siis auto elektroonikat ohtu ei sea või starter peab seda vastu kui
korraga hulgem rohkem voolu tuleb pele või siis aku nn selgeksõpetamisel autole aitab seda amprite vahet vaos hoida? |
|
|
|
100
Aeg maha
Registreerunud 12.04.10
Asukoht: Litsmetsa
Kasutaja on eemal
Auto: 100
|
postitati 04.11.15 20:08
|
|
|
Starter võtab käivitamisel täpselt nii palju voolu kui vaja (vastavalt starteri võimsusele), pane sinna kasvõi 1000 A käivitusvoolu võimaldav aku,
midagi halba sellest ei ole. Suurem võib alati olla, väiksemaga võib probleeme tekkida käivitamisel. Ampertunde (Ah) peaks tähelepanelikumalt vaatama,
ettenähtust oluliselt suurem ka pole hea, vajab korralikuks täislaadimiseks rohkem aega.
|
|
|
equilibrium
huviline
Registreerunud 10.04.06
Kasutaja on eemal
|
postitati 06.11.15 15:08
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: 100
Starter võtab käivitamisel täpselt nii palju voolu kui vaja (vastavalt starteri võimsusele), pane sinna kasvõi 1000 A käivitusvoolu võimaldav aku,
midagi halba sellest ei ole. Suurem võib alati olla, väiksemaga võib probleeme tekkida käivitamisel. Ampertunde (Ah) peaks tähelepanelikumalt vaatama,
ettenähtust oluliselt suurem ka pole hea, vajab korralikuks täislaadimiseks rohkem aega. |
Ega aku pole kastmistünn, et mida suurem seda kauem täitmisega läheb.
|
|
|
100
Aeg maha
Registreerunud 12.04.10
Asukoht: Litsmetsa
Kasutaja on eemal
Auto: 100
|
postitati 06.11.15 15:39
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: equilibrium
Ega aku pole kastmistünn, et mida suurem seda kauem täitmisega läheb. |
Põhimõtteliselt on küll, lihtsalt vee asemel on seal sees elekter. Kui
tahad suurema tünni (aku) sama kiiresti täis saada nagu väiksema, siis peab kas kauem ootama või vee voolamist (voolutugevust e. ampreid) suurendama.
Voolamise kiirus (voolutugevus) on piiratud ja ei sõltu tünnist (akust), seetõttu siis jääb üle, et lähem kauem aega.
|
|
|
joffe
klubiliige
Registreerunud 04.04.14
Asukoht: Valga 56623817
Kasutaja on eemal
|
postitati 07.11.15 05:57
|
|
|
Ehk leidub vastus ka sellisele küsimusele: miks AGM akude juures on kirje "AGM aku paigaldamine mootoriruumi on keelatud."
|
|
|
100
Aeg maha
Registreerunud 12.04.10
Asukoht: Litsmetsa
Kasutaja on eemal
Auto: 100
|
postitati 07.11.15 07:49
|
|
|
Ilmselt mootoriruumi kuumus.
|
|
|
joffe
klubiliige
Registreerunud 04.04.14
Asukoht: Valga 56623817
Kasutaja on eemal
|
postitati 07.11.15 08:56
|
|
|
Kas see kuumus siis happeakule ei mõju?
|
|
|
tl470487
aeg maha
Registreerunud 06.07.11
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
|
postitati 07.11.15 14:49
|
|
|
Nii on, et happeakule ei mõju kuumus tapvalt võrreldes AGM-ga. AGM on vaja alla 40C hoida. AGM kardab kuuma ja ülelaadimist.
Korralikel akutootjatel on online mudelipõhine akuotsingu mootor. Selle kaudu pakutakse igale sõidukile sobiv aku. Näiteks Varta.
|
|
|
|
ferdinand
huviline
Registreerunud 17.01.03
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: 400,401,969
|
postitati 07.11.15 21:41
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: 100
Tsitaat: | Algselt postitas: equilibrium
Ega aku pole kastmistünn, et mida suurem seda kauem täitmisega läheb. |
Põhimõtteliselt on küll, lihtsalt vee asemel on seal sees elekter. Kui
tahad suurema tünni (aku) sama kiiresti täis saada nagu väiksema, siis peab kas kauem ootama või vee voolamist (voolutugevust e. ampreid) suurendama.
Voolamise kiirus (voolutugevus) on piiratud ja ei sõltu tünnist (akust), seetõttu siis jääb üle, et lähem kauem aega. |
Sinu teooria longab täiega. Mingit vahet ei ole, kui suur on tünn. Igal käivitusel võtad sealt kindla koguse, seesama on tarvis taas kokku korjata.
Suurema akuga on resurssi lihtsalt rohkem, samuti ekstreemolukorras rohkem voolu võtta.
Teoreetiliselt võib probleem tekkida täiesti tühja aku laadimisel, paraku kui aku on tühjaks saanud, siis on probleem nagunii.
Isegi kui mul on igav, kõik mul tuleb välja!
|
|
|
|
tl470487
aeg maha
Registreerunud 06.07.11
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
|
postitati 07.11.15 22:01
|
|
|
See, mis sinna "tünni" tagasi pannakse sõltub olulisel määral energia allika väljundvõimsusest. Antud juhul generaatori võimsusest. Generaatori
võimsused on autodel erinevad. Pigem 'longab' sellel, kes seda ignoreerib või seda ei arvesta. 
See asjaolu määrab ka suurel määral selle, mis mahtuvusega akut on tark autole paigaldada. Suure mahtuvusega aku jääb väikse võimsusega gene puhul
lihtsalt perioodiliselt alalaetuks, mis tekitab happeakul sulfatiseerumist. Külmkäivitusvool (CCA) suurim väärtus on alati eeliseks aga mitte suur
mahtuvus (Ah). Lihtne näide on see, et diislitel on alati suurema Ah akud ja ühtlasi ka suurema voolutarbimisega starterid ning sellele ka vastavad
generaatorid, kui sama litraasiga bensukatel.
Kui soov paigaldada autole tehase poolt soovitatud akust suurema mahtuvusega akut siis ilmselgelt on vaja üle arvutada energiabilanss, et ka sobilik
võimsam generaator valida.
Kui tehas soovitab näiteks happeakut 100Ah siis just sellise mahtuvusega aku on vaja valida. Mida suurem on sellise aku CCA seda rohkem on see ka
väärt. Justnimelt CCA-l on € suhtes tugev korrelatsioon. Sellest tulenevalt on valikus ka näiteks 70Ah akud, mis on hinnalt kõrgemad, kui mõned 100Ah
akud. Just seda on tark jälgida.
|
|
|
|
Platea
huviline
Registreerunud 16.06.13
Kasutaja on eemal
Auto: A6 2.0 100kw C6
|
postitati 08.11.15 14:54
|
|
|
Tsitaat: | Ok, nu akut tuleb valida kah geneka järgi kas see saab aku laadimisega hakkama sp ei tasu liiga vöimast akut võtta, mida auto
ei jöua iseseisvalt täis laadida. Aga küsimus tegelt selles, et aku kodeerimisel on vaja siis 10 numbriist koodi, seega see vist on see kood mis sinna
sisse nö mukjutud on mul vartal on coc123.... et see siis tuleb ilma selle 3 tähelise sümboli eest ää vötta ja saab selle kodeerimise numbri, aku
tüübi mis sinna peale on pandud seda pole kodeerimisel vaja? |
Ok, akut tuleb valida ka geneka järgi, kas see saab aku laadimisega hakkama, sellepärast ei tasu liiga vöimast akut võtta, mida auto ei jöua
iseseisvalt täis laadida. Aga küsimus tegelt selles, et aku kodeerimisel on vaja siis 10 numbrilist koodi, seega see vist on see kood, mis sinna sisse
nö muljutud on, mul Vartal on coc123..., et see siis tuleb ilma selle 3 tähelise sümboli eest ära vötta ja saab selle kodeerimise numbri, aku tüübi,
mis sinna peale on pandud, seda pole kodeerimisel vaja?
|
|
|
equilibrium
huviline
Registreerunud 10.04.06
Kasutaja on eemal
|
postitati 08.11.15 21:50
|
|
|
Kust selline info pärit, et generaator ei saa laadimisega hakkama.
Pidev laadimisvool oleks ainult mingi paar amprit suurem.
Kõik akud mis mahuvad peale peaks olema ok.
Kodeerimine on juba aga teine teema.
Diislitel ei ole suuremad generaatorid mitte ainult sellepärast et neil on suurem aku või starter
Selleks on ikka muu oluline vajadus.
|
|
|
tl470487
aeg maha
Registreerunud 06.07.11
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
|
postitati 08.11.15 22:07
|
|
|
Info pärineb konstruktori töölaualt. 
See erinevus generaatoril ei ole mõni üksik amper vaid otto/diisel sama litraasi juures pelgalt mootorile sobiva starteri tõttu juhtumitega koguni
sadades amprites. Aladimenseeritud generaator ei oma lihtlabaselt sellist väljundvõimsust, et optimaalsetes tingimustes tagada minimaalne
akumuleeritav energia maht, mis ületab sulfatiseerumise piiri.
|
|
|
|
Tegelane5
huviline
Registreerunud 26.09.05
Asukoht: Harju Maakond
Kasutaja on eemal
|
postitati 11.11.15 09:16
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: tl470487
Info pärineb konstruktori töölaualt. 
See erinevus generaatoril ei ole mõni üksik amper vaid otto/diisel sama litraasi juures pelgalt mootorile sobiva starteri tõttu juhtumitega koguni
sadades amprites. Aladimenseeritud generaator ei oma lihtlabaselt sellist väljundvõimsust, et optimaalsetes tingimustes tagada minimaalne
akumuleeritav energia maht, mis ületab sulfatiseerumise piiri. |
Siis ju akulaadijaga ei saaks üldse akusi laadida? Isegi selline 100 eurone annab ju ainult 7A välja: http://pood.automaailm.ee/est/autokaubad/aku/akulaadija/?productID=6592
Teooria, mida mina kusagilt lugesin või kuulsin, miks diislil võiks aku kauem kesta oli selline; Mitte et generaator ei jõuaks akut laadida bensukal,
vaid diisli raskem käivitamine+küünlad mõjub akule treening tsüklina. Hästikäivituval bensukal aga jääb see ära.
|
|
|
|
tl470487
aeg maha
Registreerunud 06.07.11
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
|
postitati 11.11.15 11:06
|
|
|
Kuulge, aina piinlikumaks kisub. Pärast sellise avaldisega postitust on soov ainult ohata ja küsida, millega küll koolis 7-8 klassis füüsika tunde
sisustati(?)
|
|
|
|
sir-mac
huviline
Registreerunud 26.06.03
Asukoht: Harjumaa, Keila vald
Kasutaja on eemal
Auto: S6 4,2 Avant
|
postitati 11.11.15 16:53
|
|
|
Tegelane5 :
see 7A laeb aku kindlasti ära, peab olema vaid veidi aega, sest aku laadimise mõte ei ole selles, et 15 minutiga lööd aku elektrit täis ja asi mutt.
Suure ampriga laed lühiajaliselt (u. 15-30 min) ainult sel juhul, kui aku on nii tühi,et isegi käivitusabiga ei saa kone tööle.
Vene ajast on meeles akumeeste soovitus: tühja akut lae minimaalse vooluga aga pikemat aega, sest tugeva vooluga võid kahjustada aku plaate. Tänu
millele võib lüheneda aku kasutusaeg.
Tänapäevane aku laadimine on väga lihtne, kogu protsessi teeb ära mõtlev laadija. Ole ainult mees ja ühenda klemmid õigesti.
|
|
|
100
Aeg maha
Registreerunud 12.04.10
Asukoht: Litsmetsa
Kasutaja on eemal
Auto: 100
|
postitati 11.11.15 17:00
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: sir-mac
Vene ajast on meeles akumeeste soovitus: tühja akut lae minimaalse vooluga aga pikemat aega, sest tugeva vooluga võid kahjustada aku plaate.
|
On meelde jäänud, laadimisel nö. ohutud amprid 1/10 aku mahtuvusest e. näit. 60 Ah aku puhul 6 A.
|
|
|
equilibrium
huviline
Registreerunud 10.04.06
Kasutaja on eemal
|
postitati 13.11.15 17:24
|
|
|
Kõigepealt, kui räägime akust, generaatorist ja laadimisest, siis unustame starteri.
Starter magab ajal kui akut laetakse.
See on müüt, et suuremat akut laetakse kauem. Pärineb see eelmise sajandi 60ndatest kui autodel olid alalisvoolu generaatorid ja vooluga oli ikka väga
kitsas.
Väidan, et mida suurema mahtuvusega aku, seda kiiremini generaator suudab seda laadida.
Näiteks!
Kui käivitame auto siis kasutame akust mingi osa energiat.
Energiat kulub ühepalju, vahet pole kui suur on aku.
Suureme akusse jääb rohkem energiat alles.
Näiteks on meil akud 60ah ja 80ah mahtuvusega, laadimisvool oleks neil siis vastavalt 6 ja 8 amprit* Generaatori võimekus on selliste akudega autol
tavaliselt vähemalt 80 amprit.
Laadimisvoolu suurenemine keskmiselt 2 ampri võrra ei tohiks olla mingi probleem.
Suuremase akusse jäi rohkem energiat alles, lisaks saame laadida suuremat akut suurema vooluga.
Suurem aku saab kiiremini laetud kui väike.
Puust ja punaseks!
Meil on 2 tünni (akut) 600 liitrit ja 800 liitrit
Kastame kurke (starter) vett (energiat) kulub ühepalju, näiteks 300* liitrit
Pärast toome uue vee järvest (laadimine).Kummalgi tünnil on oma ämber (laadimisvool). Väiksema tünni ämber on 6 liitrine, suurema tünni oma 8
liitrine.
Väiksema tünni täitmiseks tuleb toomas käia 50 korda.
Suurema täitmiseks aga 37,5 korda.
Oletame et aega läheb iga ämbriga 1* minut.
*Näites kasutatud laadimisvoolud 6 ja 8 amprit on neile akudele pidev lubatud laadimisvool.
*Näites kasutatud arvud 300 liitrit ja 1minut on suvaliselt valitud.
|
|
|
tl470487
aeg maha
Registreerunud 06.07.11
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
|
postitati 13.11.15 17:32
|
|
|
Pigem ehe näide puust ja punaseks, miks põllumehel akumüüja poolt müts mitte silmini vaid lausa tillini peale venitatakse. Ma isegi vaevu tõsiselt sellel teemal siin kellegiga vaidlema hakata.
|
|
|
|
100
Aeg maha
Registreerunud 12.04.10
Asukoht: Litsmetsa
Kasutaja on eemal
Auto: 100
|
postitati 13.11.15 18:02
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: equilibrium
...Generaatori võimekus on selliste akudega autol tavaliselt vähemalt 80 amprit... |
Ma ei oska öelda kui palju see täpselt on, aga generaatori poolt antav maksimaalne laadimisvool on suhteliselt piiratud, kindlasti oluliselt väiksem
kui generaatori võimekus, mitu korda väiksem. Kui aku on kas näiteks pikast seismisest või starteriga käiamisest (pool)tühjaks imetud või näiteks
tuled jäid põlema ja aku tühjenes täiesti, siis tuleb kindlasti see väga märgatavalt välja, et suurema mahtuvusega akut on vaja kauem laadida.
|
|
|
sir-mac
huviline
Registreerunud 26.06.03
Asukoht: Harjumaa, Keila vald
Kasutaja on eemal
Auto: S6 4,2 Avant
|
postitati 13.11.15 18:40
|
|
|
Võin oma väitega ehk näidata oma ´´erudeeritust´´, aga suurema mahtuvusega akuga saad sa starterit ka kauem kiusata, kui kone ei käivitu. Ja ka põlema
unustatud valgustus hõõgub kauem.
|
|
|
tl470487
aeg maha
Registreerunud 06.07.11
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
|
postitati 13.11.15 19:15
|
|
|
SMS laenu sündroom. Tehniliselt, kui kaua peab akut pärast seda
kiusamist laadima, et sulfatiseerumise faasi mitte kukkuda?
Nii ongi turul rohkem SMS laenu võtjad kui andjad. 
|
|
|
|
Lehekülgi: 1 2 |