Foorum Kodulehekülg Eesti Audi Klubi foorum Viimati aktiivne: Mitte kunagi


Pole sisse logitud. [Logi sisse - Registreeri]
Mine lehekülje algusesse

Prinditav versioon | Telli teema e-mailile | Lisa lemmikutesse   Tee uus teema
Autor:
Pealkiri: PALUN LOE SEDA ENNE UUE TEEMA TEKITAMIST! (Vastuseid: 17 | Vaatamisi: 34694)
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

thumbup.gif postitati 21.08.03 10:56
PALUN LOE SEDA ENNE UUE TEEMA TEKITAMIST!



Siia on kogutud olulisemad audioga seotud teemad. Enamjaolt on neid muudetud kompaktsemateks. Eesmärgiks on vähendada mõtetuid ja kordumakippuvaid küsimusi ning olla abiks huvilistele. Aegamööda teema täieneb, loodetavasti ka spetsiifilistema Audi audiot puudutavate küsimustega. Kohe kui valmib Audiklubi veebileht, kolib informatsioon sinna.

Kõik info (huvitavad ja vajalikud lingid) meie foorumist palun mulle privas teada anda, et saaks siia lisada! Soov on teha korralik andmebaas tulevastele põlvedele.

NB! Ülla eesmärgi nimel olen ma osad teemad kustutanud, kasutades seda infot hoopis siin! Loodan mõistvat suhtumist, kuna järelikult on olnud asjalik teema, kui koha siia leidnud!!!



Üldine audio algajatele:

Juhtseade
Esik6larid
V6imendid
Subwoofrid, kastid
Kaablid
LCD
Videoallikad
M2ngukonsoolid
Navigatsioon

KKK
SPL mõõtmine Pärnus
Arutelu tagakõlaritest
Kas kasutada ühe firma tooteid?
Kumba pidi installeerida subwoofer?

Audid ja audio:

Üldine:
Audides kasutusel olevad juhtseadmed
Originaalkõlarite suurused Teie Audis
Lukus juhtseade, koodi sisestamine
Originaal juhtseadme eemaldamine
Originaal juhtseadme vahetus
Juhtseade ja kiirusetundlik volüüm

Audi Concerti või Choruse tüüpviga
Symphony ja isekirjutatud plaadid


Pigimatt ja Audi
Audi B2/B3 bensiinipaagi ja woofrimure
Navigatsioon ja Eesti
Navigation Plus ja TV- vaatamine


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 19.12.03 10:22


Inimestel on tehnika algusest alates olnud soov muuta asju paremaks, perfektsemaks või omanäolisemaks. Miks mitte teha seda ka valdkonnas nimega autode helitehnika? Kuna paljudele meist on meie auto enam kui tarbeese sõiduks punktist A punkti B, siis miks mitte kasutada autos oldud aega kuulates meile meeldivat muusikat korraliku, meie nõudmisi rahuldava kvaliteediga?

Kuna enamus masinaid tehasest väljudes ei ole mõeldud just parimaks helikuulamise keskkonnaks, tuleb selle saavutamiseks teha tublisti tööd. Esimesi samme selleks oleks korralik müraisolatsioon (vaata novembri Autoleht), mis oleks esimesi samme auto helitehnika ja keskkonna parendamiseks. Sellega on võimalik hakkama saada ka kodustes tingimustes, vältides hingematvaid summasid. Keerulisemaks läheb aga protsess just edasi. Auto salong on võrreldes näiteks kodukeskkonnaga imepisike, sisaldades sadu detaile, mis kõik mõjutavad autos esitatavat heli. Nüüd saabubki see moment, mil tuleb endale esitada kaks lihtsat küsimust. Mis muusikat ma kuulan ja kui kaugele ma olen valmis minema selle kvaliteetseks esitamiseks?
Autode helitehnikas on 2 põhilist eesmärki, mille poole püüelda: helikvaliteet(SQ) ja helirõhk(SPL). Jättes välja võistlussüsteemide ehitamise ja installatsiooni, keskendume parem keskmisele kasutajale, kel rahapuud kodus ei kasva.
Kui teie muusikavalikusse kuuluvad nimed Bach, Dion või Armstrong, siis vajate ilmselgelt helikvaliteeti rõhutavat süsteemi, kus iga sagedus ja oktaav peaks olema paigas.
Kui teie muusikakogu sisaldab aga palju tümpsu ehk siis bassilööki, on teie päralt SPL. See loomulikult ei tähenda, et selline süsteem oleks kvaliteedilt nõrk. Süsteem lihtsalt ei vaja suurt häälestamistäpsust, kuid siiski saab vabalt kuulata ka teisi muusikastiile.
Olles endale selgeks teinud oma prioriteedid, tuleks üle vaadata oma finantsvõimalused, kuna tehnikas kehtib üldjuhul reegel: sa saad selle, mille eest maksad. Ei tasu oodata 100 krooni maksnud kõlaritest märgatavat heli paranemist.

Kõige lihtsam ja odavam võimalus parandada helikvaliteeti autos oleks originaalkõlarite väljavahetamine. Tavaliselt on need väga viletsa kvaliteediga hiina toodang. Seetõttu hakkavad kõlarid juba keskmisel kuulamisvõimsusel moonutama ehk rahvapärasemalt- ragisema. Sellele järgnev loogiline käik oleks helivõimendi lisamine. Ükski automakk ei suuda üldjuhul välja anda piisavalt võimsust, et ära toita ka keskpäraseid kõlareid. Pigem teie 4*50w lubav juhtseade (ehk makk) ei suuda tööga toime tulla. Juba suhteliselt odava võimendi lisamine parandab seda viga tunduvalt, kuna juhtseadmes ei saa füüsiliselt olla lubatud võimsuse tekitamiseks vajalikku tehnikat. Lisaks ühe peamise veana oodatakse olemasolevatest kõlaritest madala sageduse esitamist ehk bassi. Igale kõlarile on etteantud sagedused, mida ta suudab ja peab mängima ning kesksageduskõlarilt (tihti mitmeribalised koaksiaalid) ei saagi oodata madala sageduse esitamist. Tekib ainult helimoonutus, mis varem või hiljem lõppeb kõlari purunemisega. Tavaliselt on tehases paigaldatud elementide lihtsaks vahetuseks koaksiaalkõlarid, kus 2 või enam riba ühes elemendis. Koaksiaalkõlarid mängivad kindlasti paremini kui auto originaalkõlarid, aga on piiratumate võimalustega kui komponentkõlarid.
Et salongis kõlaksid ka madalad helid, oleks vaja hankida endale madalsageduskõlar ehk subwoofer. Loomulikult nõuab selline kõlar endale ka võimendit. Selline lihtsam heli parandamine, kasutades olemasolevaid kõlareid, võib maksta alates mõnest tuhandest kroonist ning algajale on kvaliteedimuutus drastiline ning esimeseks sammuks piisav.

Kui aga on soov ehitada oma neljarattalisse sõpra juba midagi enamat, siis tuleb arvestada suuremate summadega ning on üpris tõenäoline, et puhtalt oma jõududega seda lahendada ei suudeta. Seda peamiselt seetõttu, et mängu tulevad kallimad seadmed, inimese erinevad eelistused, auto salongi eripärad, ehituslikud lahendused ning loomulikult häälestamine (kokkuvõtvalt installatsioon).
<a name="juhtseade"></a>
Juhtseade ehk makk.
Kuigi tehases paigaldatud juhtseade võib olla väga kõrgel tasemel, toob siiski selle väljavahetamine sekundaarturu (aftermarket) seadme vastu tavaliselt drastilisi muutusi peamiselt kvaliteedi ja kasutusvõimaluste osas.
Valides juhtseadet, tuleb arvestada, et te hakkate seda kasutama iga päev. See peab olema teie eelistustele vastav ning ergonoomiline. Temas peab sisalduma funktsioone ja võimalusi, mis aitavad teil jõuda teid rahuldava tulemuse saavutamiseni. Kuna juhtseadmete valik on tohutult suur, siis tasub selle õige otsimisel kuulata/vaadata paljusid ning võimalusel lugeda ka kommentaare internetis. Elementaarsemaid näitajad on RCA ehk võimendi väljundi(te) olemasolu, et saaks saata signaal võimendisse. Tavaliselt on heal seadmel neid väljundeid vähemalt 3 paari- esikõlarid, tagakõlarid ja subwoofer. Loomulikult ei saa ka unustada erinevaid formaate, mida juhtseadmed on tänapäeval suutelised taasesitama.
Ärge unustage, et teie helisüsteem on täpselt nii tugev kui on tema nõrgim lüli. Teil võib olla maailmatasemel juhtseade, aga sellest ei ole suurt kasu, kui teie esikõlarid on viletsad! See viibki meid järgmise valiku/probleemi ette - esikõlarid.
<a name="esikoll"></a>
Esikõlarid.
Olenemata muusikaeelistustest on loogiline, et heli jõuab kuulajani salongis eestpoolt ning keskendub juhile, kuna viimane viibib selles keskkonnas kõige enam. Kuna juhi töökeskond ei ole ruumi ehk autosalongi keskel, siis ka kõlarite kaugused juhist ei ole võrdsed ning seetõttu on väga raske saavutada korralikku helipilti. Tähtis on kõlarite valik ja paigutus, mitte nende arv autos!
Korraliku front-stage esitamiseks kasutatakse komponentkõlareid, kus erinevate sageduste esitamiseks on eraldi elemendid. Igal ribal on tavaliselt etteantud sagedused, mida nad peavad esitama. Peamiselt kasutatakse 2- või 3- ribalisi komponentsarju, mis sisaldavad endas vastavalt kõrgete (tweeter)-, kesk (midrange)- või madalkesksageduste (midbass) elemente. Lisaks on kaasas ka filtrid (crossover), mis jagavad võimendist tuleva signaali laiali õigesse elementi. Seega iga element esitab talle mõeldud sagedust ja kogu helispektrum peaks olema kaetud. Lisaks ei juhtu seda, et element üritaks katta sagedust, mida ta ei ole puhtfüüsiliselt loodud katma.

Peamised paigalduskohad komponentkõlaritele on uksepolstrid ja armatuurlaud, kõrgsageduskõlaritele A-piilarid. Põhiline võti nende paigaldusel on iga sageduselemendi hoidmine üksteisele võimalikult lähedal ja nende suunamine, et vältida helipildi auke, mis muidu tekiksid. Vastasel juhul võib helipilt jääda ka kuulajast liiga madalale. Idee on tuua helipilt kuulaja ette nagu oleks orkester armatuurlaua ees, laienedes armatuurlaua äärtest edasi. Seda aitab näiteks luua kõrsageduskõlarite kõrgemale paigaldamine. Samas tekitab see ka erinevaid probleeme, nagu heli erinev liikumine ehk siis kõrge ja madala sageduse jõudmine kuulajani erinevatel aegadel. Ideaalis jõuavad helid kõrvani ju üheaegselt. Sellise süsteemi eelisteks on parem helikvaliteet, aga miinusteks kindlasti suurem rahakulu ja installatsiooni keerukus. Selline lähenemine eeldab tavaliselt uute kõlarikastide ehitust vastavalt kas uksepolstrile, armatuurile või lausa jalgaderuumi põrandale. Sedaviisi saavutatakse võimalus suunata elemente, et helipilt oleks paigas, kuna peamine probleem on heli erinev liikumiskiirus ja -suund. Kuna tehase ettenähtud kõlarikohad seda ei võimalda, vaid on heal juhul sobilikud koaksiaalkõlaritele, siis tuleb arvestada ümberehitusega. Selle tegevuse paremaks illustratsiooniks võiks tuua näite koduaudiost, kus eeldatavasti asuvad parempoolsed ja vasakpoolsed elemendid kuulajast võrdel kaugusel. Seega on balanss paigas! Aga autos? Kui kaugel oled vasakust kõlarist ja kui kaugel paremast? Vahe on suur ja seda tuleb kompenseerida.
Lisaks on kõlarikastide puhul tegemist ka arvestatava installatsiooni faktoriga. Hästi tehtud kõlarikastid võivad rõhutada installatsiooni eripära erinevate viimistlusvõimaluste ja disaini läbi.

Loomulikult sõltub heliseadmete valik inimese vajadustest, eelistustest ning rahakotist. Ostes tehnikat, tuleb alati konsulteerida omaala proffidega ning eelistada tuntud firmasid.
Järgmine kord võimenditest, subwoofritest ja juhtmetest.
<a name="v6imendid"></a>
Võimendid.
Võimendi on, nagu nimigi ütleb, seade mis võimendab makist tuleva signaali ning annab selle edasi kõlaritele. See on vajalik, et kõlareid saaks kuulata kõvemini(autos tekib sõidu ajal müra) ilma, et nad hakkaksid moonutama. Kõik see parandab üldjuhul ka helikvaliteeti.
Võimendeid on igas mõõdus ning pea igas võimsuses. Jagatakse neid kanali arvujärgi, peamiselt kahe- ja neljakanalisteks aga saadaval on alates ühest kanalist kuni kaheksani välja. Lisaks on populaarsust kogumas ka spetsiaalsed bassikõlarite võimendid- monoblokid.
Üks kanal (+ ja &#8211; klemm) tähendab ühe kõlari ühendamise võimalust, seega nelja kanaliga võimendi taha saab ühendada neli kõlarit. Samas on enamus tänapäeval valmistatavaid võimendeid sillatavad ehk siis saab võimendi kanalid kokku liita saavutades seeläbi suurema võimsuse. Loomulikult väheneb selleläbi ka kanalite arv. Neljakanalist võimendit saab kasutada näiteks kahe- ja kolmekanalise võimendina.

Valides endale võimendit, tuleb alati lähtuda oma vajadustest. Võimendi väljaantav võimsus võiks olla samas suurusjärgus, kui kõlari nõutav võimsus. Väiksem ei tohiks ta olla, pigem juba suurem. Võimendit ostes ärge kunagi vaadake nende peale suurelt kirjutatud maksimaalse võimsuse numbreid! Enamus firmasid paisutab need numbrid üle. Seega jälgige nominaalvõimsust (rms power). Kõige lihtsam mõista võimendi tegelikku võimsust, on vaadata tema füüsilist ehitust, kaalu ning loomulikult kaitsmeid. Kaitsmete järgi on pea alati kõige lihtsam hinnata võimendi tegelikku võimsust. Kui võimendi peal olev kiri väidab, et nominaalne võimsus on 2*100w aga kaitse võimendis on 20A, siis võite kindlad olla, et tegelik reaalne võimsus jääb 40w juurde per kanal! Et saaksite arvutada võimendi reaalset võimsust, on loodud vastav kalkulaator: http://www.zone.ee/salupa/va/Voimsus.php
Lihtsama süsteemi ehitamiseks on kergem alati valida mitme kanaliga võimendi, millel on sisse-ehitatud funktsioonid ja protsessor ning mis suudab ära toita kogu teie süsteemi. Selline lähenemine hoiab kokku palju ruumi ning raha kuid kvaliteet võib jääda mingil määral tagasihoidlikumaks. Lisaks on ühe võimendiga kõrvaliste mürade ärahoidmine lihtsam, mis võivad süsteemi siseneda.
Osted autosse helivõimendit, tuleb alati jälgida ka kõlari takistust. See ei tohiks kunagi olla väiksem kui võimendi talub. Pea kõik kõlarid on 4 ohmise takistusega kuid erinevate ühendamisviisidega saab sillatavast võimendist kätte rohkem(eriti bassikõlarite puhul). Erinevaid ühendusviise saab vaadata/proovida: http://www.rockfordfosgate.com/rftech/wiringwizard/

Auto helisüsteemi lahutamatu osa on ka madal sagedus ehk bass. Tavalised kõlarid selleks ei kõlba just tänu oma suurusele, seega tuleb hankida subwoofer ehk bassikõlar.
<a name="subwoofrid"></a>
Subwoofrid ja kastid.
Subwoofrid on suured elemendid, mis on mõeldud esitama sagedusi 100Hz kandis ja alla. Nende suurus algab tavaliselt 8&#8221; ning võivad olla kuni 34&#8221;. Tavaliselt müüakse siiski 10&#8221;, 12&#8221; ja 15&#8221; bassikõlareid. Loomulikult nõuavad sellises mõõdus elemendid ka rohkem võimsust kui koaksiaalid või komponendid. Lisaks vajavad nad ka kasti mängimiseks, olgu see siis lihtsalt auto pagasiruum või keerulise ehitusega spetsiaalne kast. Eelmisel sajandil võisid woofrikastid olla väga suured kuid tehnika arenedes on ka kasti mõõtmed vähenenud. Põhimõtteliselt tähendab see, et sama kogus bassi väiksemas pakis. Kuid kindel on, et bassikõlar nõuab autos oma ruumi, ning valides woofrit tasub taas arvestada oma võimalusi, muud võimalikku helisüsteemi autos ning kindlasti oma muusikamaitset. Sellest tulenevalt on kergem valida õige element ning sellele ka õige kast.
Kastid jagunevad peamiselt kinnisteks, inverterkastideks ning band-pass kastideks. Materjalide valik kastiehitusel on suhteliselt lai kuid peamistena tooks esile MDF&#8217;i(medium density fiberboard), vineeri ning klaasplasti. Erinevatel materjalidel on erinevad omadused ning kasutusvõimalused. MDF on kokku pressitud ja liimitud saepurutolm, olles väga hea tihedusega ning kasutusmugavusega. Miinuseks on suurem kaal autos ning kallim hind kui näiteks vineeril. Vineer on kergesti kättesaadav ning odav. Ehitusomadused on ka head kuniks valitakse ikka õige paksus, mis sõltub elemendist ja kasti suurusest. Kõige keerulisem kui parima ehituspaindlikkusega on klaasplast. Sellest materjalist kastiehitus tuleks jätta alati siiski proffessionaalide teha kuna nõuab teatuid tingimusi ning vahendeid.

Igal kastil on omad eelised ja puudused ning valik sõltub eelpoolnimetatust: muusikamaitse, element ning kasutatav ruum autos.
Kõige lihtsam ja turvalisem on valida kinnine kast. Selline kast ei nõua üldjuhul elemendi täpseid parameetreid. Lisaks on woofrikoonuse kontroll parem ning talub suuremat võimsust. Kindlasti võidate ka ruumi kõige rohkem just kinnise kastiga. Lisaks on kinnises kastis bassikõlar kõige &#8220;täpsem&#8221;.
Inverterkast on põhimõtteliselt sama, mis kinnine kast aga lisatud on invertertoru. See invertertoru on kindla pikkusega ning diameetriga vastavalt elemendile ning on häälestatud kindlale sagedusele. Lisades inverteri, woofrikoonuse liikumise tagumine helilaine hakkab võimendama esimest lainet. Kui inverter on tehtud õieti, on bassikõlari kasutegur suurem ning mängib u. 3dB kõvemini. Lisaks saab saavutada madalamat sagedust. Miinusteks on aga kasti suuremad mõõtmed ja ehituse keerukus, mis võib lõppeda bassikõlari purunemisega.
Kõige kompleksema ehitusega on band-pass tüüpi kastid. Selle kasti idee on suurem kasutegur kitsama sagedusriba puhul. Lisaks saab sellest rohkem rõhku välja kuid ehitus on väga keeruline ning nõuab täpset arvutamist.

Kui tulla küsimuse juurde, et kas kast ise ehitada või lasta see professionaalidel teha, siis kannatab mõelda mõnelegi asjale. Mõne audioga tegeleva firma kastiehituse hind võib tunduda mingil hetkel kõrge kuid tuleb aru saada, et kasti ehitus ei ole päris tavaline puutöö. Lisaks õigele materjalivalikule, peab teil olema selleks koht, vahendid ja teadmised. Põlveotsas tehtud kast ei ole kindlasti pooltki nii effektiivne kui professionaalide tehtu ning võib lõppeda halvimal juhul elemendi purunemisega. Samas, need kellel kogemused puutööga olemas ja matemaatika ka võõras pole ning tingimused vastavaks tööks olemas, võivad selle töö ette võtta küll.
<a name="kaablid"></a>
Kaablid
Olles valmis vaadanud enda vajaduste järgi audiokomponendid autosse, ei maksa siiski unustada veel ühte väga tähtsat osa korralikust helisüsteemist- kaabeldust. Suvalised juhtmed vanadest aegadest selleks kindlasti ei kõlba! Siinkohal tooks ära tähtsamad omadused:
Voolukaabel- üks tähtsamaid osasid juhtmestikust kaitsmepesa kõrval. Korralik voolujuhe on vajalik, et võimendid saaksid vajamineva koguse toidet. Oluline oleks valida tuhandete kiududega juhe, mida on kerge paigaldada ning mis oleks piisavalt painduv. Lisaks tasub jälgida, et juhtme kate oleks kemikaalikindel(õli, akuhape).
Kindlasti peab olema paigaldatud voolujuhtme vahele lisakaitse mitte kaugemale kui 40cm akust. Keegi ei soovi, et tema masin maha põleks kui kuskil peaks tekkima voolukaabli lühis.
Massikaabel ei tohiks olla pikem kui poolteist meetrit. Lühema kaabliga on väiksem võimalus kõrvalise müra sattumisel audiosüsteemi. Kindlasti peab massiikaabel olema paigaldatud kuiva, korralikult puhastatud kere massi.
Kõlarikaabel- samuti oluline osa, tasub osta õhuvaba vask kaablit(OFC) kuna see ei hakka ka niisketes oludes oksüdeeruma. Kaabli paksus sõltub taas kõlaritest ning sellest, mis kogus võimsust neile suunatakse.
Signaalikaabel- teiste sõnadega RCA-kaabel. Siin peab jälgima kaabli müratõrjumise omadusi. Hinnad võivad vahelduda poolesajast kroonist kuni paarituhande kroonini per viiemeetrine kaabel. Tavakasutajale piisab paarisajakroonisest kaablist.

Seekord räägiksime autode helitehnika Eestis suhteliselt tundmatust, aga mujal maailmas laialt levinud osast: multimeediast. Viimaste aastate jooksul on see tehnikaosa tuule tiibadesse saanud. Multimeedia all peetakse silmas ekraane, DVD-mängijaid, mängukonsoole, aga ka navigatsiooniseadmeid ja videomakke. Nimelt on kõiki neid võimalik paigaldada oma sõiduvahendisse, et autos viibitud aega mugavamalt sisustada. Siinkohal teekski põgusa ülevaate võimalustest ning tooks välja mõned kriteeriumid, mida järgida toodete soetamisel. Tasub taas meeles pidada, et enne mõelge täpselt välja, mida soovite saavutada!
<a name="LCD"></a>
LCD-ekraanid
Et nautida autosisest meelelahutust lisaks harjumuspärasele helitehnikale, oleks vaja endale hankida LCD-monitor. Neid on saadaval erinevates suurustes ning kujudes. Peamised paigalduskohad on armatuurid, päikesesirmid, peatoed ning laepolstrid, kuid vastavalt kasutuskohast sõltub ka hind.
Kõige elementaarsem oleks hankida juhtseade, millesse on monitor sisse ehitatud ning sobib seega originaalmakile mõeldud kohta. Tavaliselt on selliste ekraanide suurus tollides neljast kuni kuueni välja. Installatsiooni arvestades on selline juhtseade ka kõige lihtsam paigaldada. Selliseid DIN-suuruses väljasõitva ekraaniga seadmeid on erinevaid - osad sisaldavad kas DVD-mängijat ja/või tuunerit. Tihtipeale on aga hind see, mis teeb sellise „kõik ühes“ seadme küllaltki kalliks.
Monitoride mõõtmed võivad ulatuda kuni 15“ välja, tuleb ainult endale sobiv välja valida. Valikuga ei maksa üle pingutada, monitor peab olema piisavalt suur vaatamiseks, aga peab teie autosse oma kohale ka ära mahtuma. Õige monitori otsimisel vaadake pilti erinevate nurkade all ning võimaluse korral erinevate valgustustega. Esialgne monitori hind võib tunduda väike, kuid see ei pruugi sisaldada TV-tuunerit (seade televisioonisaadete vaatamiseks) ning audio-video ühenduskaableid. Väga oluline on ka ekraani resolutsioon! Normaalne resolutsioon näiteks 5“ ekraanile oleks 250 000 pikslit ning heledusvahemik 200 kuni 300 NIT’i. Parematel monitoridel on endal sisseehitatud heledus- ja kontrastiseadistamise võimalused, mis on olulised keskkonna valguse muutumise puhul (päike).
Viimase generatsiooni monitorid sisaldavad funktsiooni nimega „touch-screen“ ehk siis puutetundlikku ekraani. Selline kasutusvõimalus teeb opereerimise mugavamaks kui traditsionaalse puldikasutamise, eriti navigatsioonisüsteemide puhul.
<a name="videoallikad"></a>
Videoallikad
Et kasutada LCD-ekraani, on teil vaja kas TV-tuunerit, DVD-mängijat, videomakki või mõnda mängukonsooli. Loomulikult miks mitte ka kõik need.
Valides endale videotehnikat ning soovides autos vaadata ka televisiooniprogramme, on teil vaja tuunerit. Tihtipeale need LCD-ekraaniga kaasa ei tule, seega tasub seda jälgida. Hiljem on erinevate komponentide omavaheline töölesaamine keerulisem. Vajalik on ka korralik antenn, et signaali kvaliteet oleks piisavalt hea vaatamiseks.
DVD-mängijatega on lugu natuke lihtsam, kuna seade kasutab traditsioonilisi audio-video in-out ühendusi. Eraldiolev DVD-seade on tavaliselt odavam kui „kõik ühes“ paketid. Tänapäeva DVD-seadmed suudavad esitada erinevaid formaate: DVD/VCD/SVCD/CD/MP-3 /CD/CD-R/CD-RW. See teeb mängija väga kompaktseks ning traditsioonilist juhtseadet polegi vaja. Loomulikult on korralikul seadmel kaasas kõik kaablid ning elementaarsed installatsioonimaterjalid.
Kui soovite VHS-kassettmängija võimalusi kasutada, siis spetsiaalsed sellised seadmed on täiesti saadaval. Töötavad 12V peal ning on oma mõõtmetelt väiksemad kui koduseadmed. Kvaliteet ja kasutusmugavus pole võrreldavad DVD-mängijaga kuid VHS-formaadi turuosa on väga suur ja seetõttu leiavad need mängijad siiani kasutust.
<a name="m2ngukonsoolid"></a>
Mängukonsoolid
Mängude mängimine on maailmas ülipopulaarne ning milleks piirduda selle tegevusega ainult kodus või tööl? Konsooli integreerimine sõidukisse muu audio-video tehnikaga on imelihtne. Tegelikkuses töötavad mitmed neist (näiteks Playstation2) 12V peal ja nende seadistamine autos kasutamiseks ei ole keeruline. Ja mis oleks mugavam pikkadel reisidel, kui naelutada lapsed tagaistmel tundideks ekraani ette, pult käes.
<a name="muud"></a>
Muud seadmed
Kui rääkida muudest võimalikest lisaseadmetest, mida ühendada autos oleva monitoriga, siis väärivad esiletõstmist digikaamerad, laptop-arvutid ja loomulikult navigatsioon.
Digikaamerat kasutatakse peamiselt autotuuningus. Nimelt täidab pisike tahapoole suunatud veebikaamera-tüüpi seade auto tahavaatepeegli funktsiooni, maalides kenasti teie auto taga toimuva LCD-ekraanile. Peamisteks paigalduskohtadeks on tagaakna ülaäär või tagapamprisse integreerituna. Miinusena tuleks aga mainida Eesti kliimat, kus sant ilm (pori, lumi) võib muuta kaamera töö võimatuks. Süsteem iseenesest on aga lihtne.
Põhimõtteliselt on võimalik teie autosse paigaldatud audio/video süsteemi integreerida ka teie laptop, taasesitades näiteks arvuti kõvakettalt filme või muusikapalu. Selleks tulevad taas appi standardsed audio/video ühendused.
<a name="navigatsioon"></a>
Navigatsioon
Eraldi väärib pikemat tutvustust navigatsioonisüsteem. Kujutage ette, et sõidate tundmatus linnas ning teie ainuke abivahend on ajast ja arust kaart. Lisaks pingsale ümbruskonna jälgimisele peate te sõrmega järge ajama ka kaardilt... Keeruline? Nüüd kujutage ette, et teie kõrvalistmel istub “kohalik” ning nõustab teid igal teeotsal. Palju lihtsam! Põhimõtteliselt on auto navigatsioon just selline. Ta aitab teil liikuda tundmatutes linnades, võõrastes kohtades ilma, et peaksite teed silmist laskma. Tavaliselt sisaldab navigatsioonisüsteem lugemisseadet (CD või DVD-ROM) ning monitori. Neid seadmeid saab “kõik ühes” või eraldi lugejana, mis ühendub teie autos oleva ekraaniga. Sisestades seadmesse CD kohaliku kaardiga ning määrates oma algpunkti ja lõpppunkti, aitab navigatsiooniseade teil oma lõpppunkti jõuda, kuvades ekraanile vajalikke manöövreid. Lisaks annavad manöövritest teada häälkäsklused.
Kuidas navigatsioon töötab? Süsteem kasutab GPS’i (Global Positioning System), iseseadistuvat güroskoopi ja elektroonilist ühendust auto kiiruseandurisse. Navigatsiooniseade kommunikeerib GPS satelliitidega, määrates auto täpse asukoha. Olles sisestanud oma asukoha ja auto hakates liikuma, fikseerib güroskoop teie manöövrid ning kiiruseandur arvutab täpse kilometraaži. Seega arvutab seade jätkuvalt teie auto asukohta, teade kogu kasutusaja vältel seda väga täpselt. Erinevad süsteemi programmeerimisvõimalused võimaldavad leida täpse aadressi, tähtsamad ehitised (hotellid, lennujaamad) ja näiteks ummikute korral alternatiivse tee sihtkohta. Peamiste miinustena tooks esile küllaltki kõrge süsteemihinna ning fakti, et Eestist ei ole navigatsioonisüsteemile vajalikku digitaalset kaarti veel tehtud. Küll aga töötab seade suuremates Euroopa riikides.

Autode heli- ja videotehnika on järjest kasvav ning arenev tehnoloogia ning 10a. tagasi tundusid paljud tehnilised võimalused ja lahendused võimatutena. Siiski, areng on toimumas kogu aeg.
Tahaks kindlasti rõhutada veelkord, et valides endale audio-video seadmeid, mõelge võimalikult täpselt läbi enda vajadused ning alati konsulteerige ekspertidega! Autode heli ja videotehnika võib olla vägagi keeruline.

HOIATUS! Multimeediaseadmete (v.a. navigatsioon) kasutamine sõidu ajal on keelatud!

<a name="KKK"></a>
Küsimused/vastused.

Mis on kõlarile halvem, kas liiga palju võimsust või liiga vähe?

Probleem kerkib kui kõlar hakkab moonutama. Seda juhtub palju tihedamini kui kõlarit toidab liiga nõrk makk/võimendi. Tavaliselt keerab kasutaja volüümi liiga kõrgele või võimendi liiga peale, et saada kõvemat heli oma kõlaritest. Selline kasutus tekitabki signaalis moonutusi ja üldjuhul lõhub elemendi. Harvemini juhtub seda kui element saab liiga palju võimsust võimendist.

Millist keretüüpi autosse on kõige parem/halvem kvaliteetset muusikasüsteemi ehitada?

Sellele küsimusele on väga raske vastata kuna korraliku süsteemi ehitamine igasse autosse on väga keeruline. Igal keretüübil on omad eelised/puudused aga et neid täpselt teada, on vaja suurt installatsioonikogemust.

Kas paigaldada autosse ka tagakõlarid ja kui siis millised?

Tegelikkuses on tagakõlarid kõigest kompensatsioon viletsalt või valesti paigaldatud esikõlaritele. Heli peab tulema alati eest(te ei taha ju minna kontserdile ja kuulata seda selg ees?) Kuna valesti paigaldatud esikõlarid tekitavad helipilti augu siis tavaline lähenemine ongi tagakõlarite lisamine.
Kui siiski on vajadus lisada tagakõlarid, tuleb nad mängima panna võrreldes esimestega tunduvalt vaiksemalt, et mitte tekitada muusika seljatagant efekti. Tagumised elemendid peaks mängima täpselt nii kõvasti, et te vaevu tunnetate neid mängimas. Parem on isegi kasutada koaksiaale kuna komponendid võivad süsteemi veelgi enam balansist välja ajada. Nende elementide võimsus ei tohiks ületada eesotsas olevate elementide võimsust.
Peamine tagakõlarite kasutamise õigustus on juhul kui teie autos on telekas ja DVD ning te soovite vaadata filme surround soundiga.

Kas juhtseadmele kirjutatud võimsus on juhtseadet valides oluline, kui on plaan nagunii lisada ka helivõimendi?

Kui on plaan lisada ka helivõimendi siis ei ole maki enda lõppvõimu võimsusel mingit rolli. Oluline oleks jälgida siis väljundivõimsust (2-8V) ning nende väljundite seadistusvõimalusi. Kui on plaan lisada võimendi siis oleks juba mõttekas hankida ilma lõppvõimuta juhtseade, mis on küll keskmisest kallim kuid kasutatud elektroonika(nt. eelvõimu kivid) ka üldjuhul parem. Heal juhtseadmel on sisseehitatud ka graafiline ekvalaiser, mis tippmudelitel kõrgel tasemel.

Kas valides kassetmaki ja cd-maki vahel tuleb arvestada vaid seda kumba helikandjat rohkem kuulad või on seal veel midagi, millega arvestada?

Valides juhtseadet tuleb järgida ikkagi seda, mis formaati enam kuulad. Teadupärast ei anna kasseti kvaliteeti CD kvaliteediga võrrelda, seetõttu soovitaks ikkagi valida CD juhtseadme. Lisaks on CDga juhtsedmeid rohkem arendatud ning nende võimalused paremad. Kuna kätte on jõudnud MP3 ajastu siis kassettmakkide tootmine läheb prognoosidekohaselt hingusele.

Milliseid multimeedia seadmeid valmistavaid firmasid eelistada? Olen näinud 8000.- maksvaid LCD-DVD kombosid ja 25000.- maksvaid. Mis on nende vahe?

Peamised erinevused tulevad kvaliteedist ning loomulikult kaubamärgist. LCD-monitori resolutsioon ja VGA on peamisi hinnavahesid tekitavaid faktoreid. Kui televiisori pilt on formaadis 4:3, aga laiekraan DVD 16:9. Head ekraanid seda toetavad. Lisaks on erinevusi ka DVD-seadmetes, odavamates on kasutatud tavalisi arvuti DVD-seadme juppe. Loomulikult on ka need hea kvaliteediga, aga hinnavahet tekitavad ikka.

Mul on autos navigatsiooniseade, kuid kuna Eestis see ei toimi, siis ei näe sellel erilist mõtet...

Paljudele navigatsioonisüsteemidele, mis on LCD-ekraani-põhised, saab lisada juurde ka muid multimeediaseadmeid, näiteks DVD-mängija. Seega saab süsteem mõnes mõttes uue tähenduse kui meelelahutaja ning mittevajatav osa süsteemist saab ikkagi kasutatud.

Soovin ise paigaldada autosse Playstation2, kuna see on mängukonsool ja DVD-seade ühes. Kas see on raske ja mida selleks vaja on?

Eeldan, et LCD-monitor on juba olemas. Seega on PS2 installatsioon küllaltki lihtne. Selleks on kaks võimalust. Esimene oleks osta voolukonverter, ning ühendada selle abil. Teine variant on keerulisem ja eeldab elementaarseid teadmisi elektroonika vallas. Kuna PS2 töötab originaalis juba 12V pealt, siis tuleb ta lahti võtta ja jootekolbi kasutada. Peamine probleem sellisel lähenemisel on auto voolu kõikumine, eriti käivitushetkel. See ei pruugi seadmele hästi mõjuda!

Olen investeerinud auto helitehnikasse ja multimeediasse. Kas on võimalik ning kas tasub seda kuidagi kindlustada?

Täpseid tingimusi ja võimalusi saate uurida oma kindlustusfirmalt. Kuid kui on võimalus (auto pole liiga vana) siis tasub ALATI autosse installeeritud tehnika ka kaskoga kindlustada. See tagab teile rahulikuma ööune. Pidage siiski meeles, et hoidke alati alles helitehnikaga ostuga seotud dokumentatsioon (seadme pass ja müügitšekk/arve) hilisema võimaliku kindlustusjuhtumi tarbeks!


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 17.01.05 23:10


Kuidas paigaldada subwoofer pagasnikusse, kui tagaseinas on bensiinipaak?

Peamised kartused on, et ei mahu kast ära või et jääb kumisema.

Kogemused näitavad, et kumisema ei jää. Kui minna lihtsama vastupanu teed ja jätta kast mängima küllaltki kinnisesse pagasnikusse, kaotate teatud määral helitugevuses.
Samas on klubiliikmed edukalt paigutanud elemente näiteks Audi B3 tagaakna lauale. Kast ehitatakse aknalaua külge. Olenevalt kasti suurusest hävite osa pagasnikust.


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 17.01.05 23:21


Arutelu tagakõlaritest

AC foorum 2004, erinevate kasutajate poolt.

Tekkis küsimus seoses nende tagakõlaritega.
Sain jutust aru, et normaalseks helipildiks ja kuulamiseks piisav ainult ette kompod osta, võim vahele, norm head ja korralikud juhtmed. Aga siis tekkis küsimus just selle helpildi asjus. Et näiteks mingitel lugudel on teatud helid mõeldud tulema just tagant, et siis tekib ju miski moonutus? Näiteks mingi sümfooniaorkester. Olles saalis ja kuulates seda siis jah enamus helisid tuleb eest. Seinast seina siis. Aga samas annab saal või missiganes võimsa elava muusikaga ruum seljataguse effekti. Näiteks suured trummilöögid või hästi madal kontrabass. Aga siinkohal jõuame tegelikult vist sinna, kus tuleks teha valik täiusliku SQ ja tavakasutaja normaalse lahenduse juures!?

Tavaline CD-plaat ja makk esitab ainult stereot. Tagakõlaritest tuleb täpselt sama, mis eestki. 4 kõlarit on otseselt vajalik DVD vaatamiseks, kus on juba reaalselt surround heli salvestatud. Siis peab olema tegemist ntx quadro lindistusega. Stereo on ikkagi 2 kanalit ja mono 1 kanal. Seega tagakõlarid on ainult kompenseerimiseks, ntx siis, kui mingeid sagedusi on vaja rohkem, enamjaolt madalaid, need tuleb nii panna mängima, et aru ei saaks, kus kohast heli tuleb. Täpselt nagu subwoofer.
Ega sa ometi ei taha, et sul on 2 trummarit ansamblis ja 4 kitarristi ja 2 lauljat? Seda stereo lindistuse puhul
kui sa tahad autos dvdsid vaadata ja muud pulli teha, siis on rear kõlarid mastpi 5.1 heli, sest dvd peal on ka vastavalt lindistatud heli. Ka sel juhul kuulatakse tavalist stereo heli ikkagi 2 esimes kõlariga + sub.

Ei taha vaielda otseselt vastu sellele väitele, aga tahaks kuulda mingit loogilist vastust enda vastupidisele arusaamale. Mitte et ma esikõlarite tähtsust alahindaks, aga me ei istu ju autos kunagi keskel, vaid juhikoht on ikkagi vasemal pool. St isegi kui reguleerida see heli natuke rohkem paremale poole, ei asu need kõlarid ju kuulaja suhtes kuidagi sümmeetriliselt enam. Ning kui kõrvalistuja kah muusikat tahab nautida, siis sel juhul kuuleks ta ainult endapoolsest kõlarist tulevat muusikat. Tahan seda öelda, et kuigi meie kõrvad ei toimi iialgi täpselt fifty-fifty tundlikkusega, kompenseerivad tagakõlarid kõige paremini seda poolte erinevust. Ja kuna madalaid helisid tuntakse ka kehaga, kuid kõrgete jaoks on kõrvad, siis oma tarkusega paneksin ma just esimesed mängima vaiksemalt kõrgeid ning keskmisi, ning taha keskmised/madalad. Ei väidagi, et see oleks nö ideaalvariant, aga tundub olevat lähemal ideaalile, kui AINULT väga korralikud esikõlarid?

Selle jaoks on heliprotsessorid, mis aegviidetega lähedamal asuvast kõlarist tulevat signaali viivitab niipalju, et nad jõuaksid kuulajani üheaegselt. Tänu sellele kostuvad mõlemist kanalist tulevad helid meile võrdsetel aegadel ja kõlarite erinev kaugus ei ole enam probleem.
Just see, et inimene ei taju madalate sageduste suunda ega kõrgust, võimaldabki panna subwoofri (mis mängib enamasti umbes kuni 80 hz'ni) auto tahaosasse. Aga kui panna näiteks tweeterid ette ja midbassid (mis mängivad enamasti umbes 80 hz kuni isegi 3 khz) taha aknalauale, siis rikuks see heli ära. Sest kui kõrged tuleks eest ja madalad tagant, siis ei oleks see autos olev heli enam ühtne tervik ja asi muutuks suht segaseks (näiteks laulja kõrgemad noodid tulevad eestpoolt ja madalamad seljatagant).

Kaugus ei ole jah probleem, aga SUUND on ju ikka erinev? Eeldusel, et kõllid on paigaldatud autos sümmeetriliselt, mitte eraldi juhiistme paremale-vasakule poolele ja lisaks ka kõrvalistuja paremale-vasakule poolele. Kui on heade seadetega makk, millel saab eraldi reguleerida heli suunamist esi/taga kõlaritesse ja subbakasse, ning võimul potekaga reguleeritavad filtrid, olen saanud "meeldivaima" (st kindlasti mitte õigeima) heli just sel viisil, et eest rohkem kõrgeid, kuid suurem osa helist jõuab minuni siiski tagant. See poolteerinevus omab tähtsust just siis, kui kuulatav asi peab sobima lisaks juhile ka kõrvalistujale, kuid sel puhul on tagakõlarite kaugus pigem plussiks kui miinuseks. Kus on viga mu mõttekäigus?

Üldjuhul väga head heli (rohkem suunatud heale helipildi saavutamisele) ei saagi kui kõlarid installida täpselt sümmeetriliselt (kõlarite asukohad ja suunad mõlemil pool täpselt samad). Täpsema installi korral kõlarite asukohad on küll tavaliselt mõlemil pool samad, aga suunatakse vastavalt vajadusele erinevatesse suundadesse. Mingit kindlat reeglit selles suunamises ja elementide paigutuses ei ole. Iga auto salongi akustika on erinev ja seega on ka iga install erinev. See mis ühes autos võib toimida ideaalselt ei pruugi üldse mingit head tulemust anda teistsuguse salongiga autos.

Sa peaks kuulama ühte korraliku installiga autot, kus on ainult ees kõlarid. Peale seda saad aru, et tagakõlareid pole sellisel juhul üldse vaja. Ja asi, mille all kõrvalistuja sellel juhul kõige rohkem kannatab, on helipildi puudumine.

Njah, esmalt ikka tuleb see asi selgeks teha, milleks heli üldse autosse vaja on, kui potensiaalsete valijate veoks, siis muidugi tuleb esimesel kohal hoida mõtet, et kõigil oleks vähemalt natukenegi hea. Kui aga teha heli juhuile (vt. punktile autos) siis tuleb ka vastavalt toimida.
See, et üks osa kõrvaga tajutavast spektrist tuleb ühest suunast ja ülejäänud osa teisest on ikka pisut nonsenss......kui sa nüüd kujutad end siis sinna lava keskele kus kõrgem heli tuleb nagu eest ja madalam tagnt, siis ikka päris paras ports asju läheb ikka pooleks küll ja hakkavad aga karga silme ette ja selja taha...aga no kellele mis muidugi

Viimasel ajal reisin oma autos taga istmel.Mul on ainult esikõlarid ning üsna nauditavad.
Tehke keegi mulle selgeks, kuidas annavad tagakõlarid tagaistujatele helikvaliteeti juurde? Kui siis ainult valjust.
Imho rikuvad nad aga palju rohkem kui neist kasu on. mitte ainult helipilti, vaid tonaalsust ka.
Ainult esikõlarite puhul aga on taga istudes heli pisut vaiksem ning pisut teisiti peab headi regullima.

Nagu eeldan, mõtled sa oma auto all b4 ja seal armatuuris olevatest kõlaritest küll ei saa suurt asja ka hea headi regullimise tagajärjel, endal ka aind ees armatuuris kõlarid, suht korralikud Alpined aga taga istudes neist küll asja pole. Aga enamus ajast ma ise roolis ja tagaistet kasutan muuks otstarbeks, kus muusika ja selle kvaliteet pole oluline.


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 17.01.05 23:27


Kas kasutada 1 firma tooteid?

Küsimus siis selline,et kui kõlarid ja makk on ühe firma omad, kas siis tuleb heli paremini välja? Kas pioneeri makki tasuks sony vastu vahetada välja?

Ei ole seal mitte kui miskit vahet, mis firma kõll mis firma maki taga on. See on tavaaudios täiesti väär arusaam. Teatud tippmudelitel on selline nõudmine, millega tavainimene iialgi kokku ei puutu. Ning siis pole ka küsimus maki-kõlari sobivuses.

Kas tasub vahetada... niisama firmanime järgi seda ikka küll ei ütle ju? Marke oleks sellejaoks ikka vaja teada ning eelkõige kuulamiskogemust. Kui heli parem ja makk meeldib, siis miks mitte vahetada, isegi kui heli samaks jääks ja makk meeldib ka siis võiks vahetada, kuid kui peaks viletsamaks minema, siis sa vaevalt teist tahad. Teatud heli vahe arvatavasti eri firma headidel siiski on, et eks ise pead kuulama.


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 17.01.05 23:34


Kumba pidi installeerida subwoofer?

Mis vahet on , kumba pidi subwoofer kasti panna.

Vahed on järgmised:
1. saad kasti sügavuse teha väiksema kui suppari enda sügavus. Vajalik siis kui kast tuleb pisike ning iga liiter arvel on. Eriti kinniste kastide puhul.
2. jahutus võib olla viletsam kui "normaalsetpidi", kuna tavaliselt membraani liikumapandud õhk kastis jahutab.
3. pannes suppari tagurpidi, pead miinuse ühendama plussi ja plussi miinusesse, muidu asi mängib sul 180kraadises faasis.
4. Helis mingit vahet ei ole, kuna element esitab piisavalt madalaid sagedusi (st. membraan ei pea kuulaja poole olema - kuna nii madalatel sagedustel inimene üldjuhul suunda ei tunne - siinkohal ei ole mõtet juuksekarva lõhki ajada) Samas näiteks 20l kinnise kasti puhul on vahe, kas Sa teed selle u. 5l väiksema või suurema - seda vahet peaks olema küll kõrvaga kuulda. U. 40l kinnise puhul see vahe enam nii suur ei ole. Inverter kasti puhul üldjoones suurt vahet ei ole, kuna kast tehakse juba piisava suurusega. Väikese kasti puhul tekivad lihtsalt probleemid inverteri ära mahutamisega, soovitava häälestussageduse valiku korral.
5. Tagurpidi võib mõne elemendi jahtuskanal "vilisema hakata" - st. kasti puhul seda kuulda ei ole.
6. Tagurpidi element võib effektne välja näha kuna paljud tootjad on hakanud tegema ka visuaalselt kenasid woofreid.
Samas on välimus ka üheks peamiseks asjaks, mille järgi "teadmatu" klient endale elemendi ostab.
7. Lisaks "tagurpidi" kastis on elemendi membraan natukene rohkem kaitstud, kui "õiget pidi."


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 18.01.05 00:01
Auto audio algajatele! Otsi siit enne uue posti tegemist!



Audi Concerti või Choruse tüüpviga

Probleem.
Audi A6 orig. stereo häälenupp keerates jääb vaikseks kui aga samast nupust kõrgeid ja basse jne reguleerida siis töötab.
Kui raadio vol.nuppu keerata siis jääb raadio kuss ja seejärel nupu edasi tagasi keeramisega tuleb heli tagasi.Kas selle jublaka vahetamiseks on vaja teada ka raadio koodi või pole raadiol toidet ära vaja võtta?

Lahendus.
Nimelt saab otsa mikroprotsessori tööiga. Lahenduseks on prose (spetsiaalne) vahetus ca 1400.- krooni või esinduses raadio ära vahetada 4000.- krooni. Jama hakkabki külma raadio puhul kõigepealt pihta ja järjest süveneb kuni ei ole võimalik üldse enam reguleerida. Kas bassi ja treblet saab regullida, kui saab on prose viga, kui ei, on poteka viga. Kuna prose vahetusega tuleb nagunii uus kood, siis pole oluline koodi olemasolu kuid, et kindlalt õiget diagnoosi panna võiks nagu olla. PS! raadio tuleb paariks päevaks loovutada, sest tegemist on 52 jalaga mikroprotsessori vahetusega ja nende jalgade jootmine võtab aega.
Ühendust võtta Samruga


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 18.01.05 00:30


SPL mõõtmine nüüd ka Pärnus

Saabus siis lõpuks Termlab mõõtur ka Pärnusse, et kel vaja mõõta enda autos helirõhku siis ühendust võtta 56956755 (Raivo) või siis 5146845 (Rando) ja aeg kokku leppida.

AC liikmetele mõõtmine soodushinnaga ehk siis tava 50.- asemel 35.-


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 18.01.05 10:47


Audides kasutusel olevad juhtseadmed

Seadmele klikkides saate ka pistiku skeemi.

Loodetavasti saab selle info kunagi kõik eestikeelseks.


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 18.01.05 11:05


Originaalkõlarite suurus Teie Audis


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 18.01.05 11:18


Kas keegi võiks öelda, kust saaks Audi Navi Pluss-i jaoks kohalikku kaarti ? Olen kuulnud, et mingeid versioone turul liigub, kuid kust neid kätte saada ?

Sellist kaarti ei ole Eestist veel tehtud. Ainukene kaart on Regio Atlase oma ning seda saab kasutada arvutis ning GPS seadmega.


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 18.01.05 11:27


Symphony ei mängi ise kõrvetatud CD-sid?

Probleem.
Bose Symphony - mure selles, et ei mängi 90% isekirjutatud CD-sid. Mängib imelikult - üle loo, katkestab suvalt jne.
Kas on mingi rohi olemas (peale väljavahetamise)?

Lahendus.
Kui kasutada korralikke toorikuid ja lood ikka wav-na kõrvetada, ei tohiks probleeme olla.
Arvutitega on ette tulnud seda, et mõned cd-romid ei taha neid odavaid toorikuid ja/või isekirjutatud asju eriti hästi lugeda aga auto cdmängija puhul ma ei tahaks uskuda seda, eriti kui tegemist on bose-ga. Muidu võiks veel pakkuda puhastamist aga kuna originaal plaatidega probleeme pole, siis on selle vea tõenäosus nulli lähedane.

Lisaks.
Soovitan kirjutada muusikaplaate aeglasema kiirusega. Nt 8x max.


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 18.01.05 11:34


Audi originaalmakk ja kiirusetundlik hääl

Küsimus.
Kas see sõltub siis makist, et ta kiiruse tõustes hääle tugevust muudab?
Või on mingi eraldi süsteem see? Et siis kui makk vahetada, kaob ka see süsteem?

Vastus.
See sõltub makist ja paljudel müüdavatel makkidel on see funktsioon olemas.
Raadiosse lastakse spidomeetri signaal (ISO pistik klemm nr.1) sisse. Ei jagune nii, et vanemad või uuemad - see oleneb rohkem sellest, mis varustusega (millise raadioga) on esimene omanik omale auto tellinud. Vaata kas raadio juhtmekimbus on peenike valge/sinise triibuga juhe. Kui on siis see ongi spidosignaali juhe.


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 18.01.05 11:55


Lukus juhtseadmed, koodi sisestamine

Probleem.
Olen koodi ära unustanud. Tegemist on audi originaal kassetraadioga, avatav 4-se numbrikoodiga, mida enam keegi ei tea.

Lahendus.
Makk väljavõtta , maki nr AUZ.... jne kirja panna, teh.pass ja juhiluba kaasa ning Revalisse. Maki numbri saab ka kohapeal vaadata. Maksumus 250EEKi.

Probleem.
Koodi sisestamine, Gamma

Siiani on toiminud kaks erinevat lahendust:
-tuleb all hoida nuppe M ja VF, mis on paremal ülemine ja paremal all eelviimane nupp.
-tuleb all hoida DX ja FM nuppu.

Koodi sisestamine, Concert

- Hoia korraga all nuppe DX ja RDS umbes 5 sekundit ja lase lahti
- Ekraanile ilmub kiri "1000"
- Sisesta õige kood (nr 1 muudab esimest numbrit, nr 2 muudab teist numbrit jne.)
- kui õige kood on ekraanil, hoia korraga uuesti all nuppe DX ja RDS umbes 5 sekundit ja lase lahti


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 18.01.05 12:01


Originaalmaki väljavahetamine

Probleem.
Originaal juhtseade on pikem, kui uus järelturu juhtseade. Seega jääb avaus liiga suureks.

Lahendus.
Tuleb osta spetsiaalsed vahetükid. Pakuvad kõik hästivarustatud audiopoed.


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 18.01.05 12:08


Originaal juhtseadme eemaldamine

Probleem.
Gamma III eemaldamine.

Lahendus.
Gamma makil on mõlemal pool külgedel kaks auku - lükata sealt näiteks sukavardad või sobiva läbimõõduga naelad sisse ning need peaksid maki väljatulemist takistavad klemmid kõrvale lükkama (avatud kindalaeksast ulatub käsi maki tagaküljeni, või sealt vajaduse korral veidi kaasa aidata).

Probleem.
Delta eemaldamine.

Lahendus.
Maki esipaneelis on allservas kaks pilu. Sinna sisse torgata kaks ava laiust metall- või plastliistu,mis peavad olema ca 5 cm pikkused min. Ots peaks liistudel olema nurga all, umbes 45 kraadi.


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 18.01.05 12:13


Navigation Plus ja TV- vaatamine

Probleem.
Mida oleks vaja juurde lisada asjale või mida teha, et sealt navi ekraanilt ka TV-d näeks. Manualis on kirjas ,et peaks nägema ja vastav TV nupuke kah olemas aga töötab ainult raadio ,cd ja navigatsioon.

Lahendus.
Siis sul ilmselt puudub TV blokk. Seda saad teada, kui vaatad pagasnikus vasakul olevasse laekasse, kus asub ka cd-box. Kui sul seal ainult box, siis TV blokki pole.


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
ICE
klubiliige
ac aasta auto 2006 võitja

Avatar


Registreerunud 27.09.02
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal

Auto: BMW F11, BMW E46 Coupe Tracktool

postitati 18.01.05 12:21


Pigimatt ja paigaldus

Probleem.
Soov saada auto vaiksemaks ning paigaldada pigimatti. Kas esiustesse näiteks B4'l on keeruline paigaldada?

Lahendus.
Audi on vist üks väheseid autosid, millel uksed hästi laiali käivad. Sinna saab piisavalt hästi matti panna. Klaasi eraldi kuskilt ära võtma ei pea... ukse seest eemaldub see raami osa nelja poldiga ja sellesama raami sees on ka klaas. Ukse kokkupanemine ei ole samuti keeruline.
http://www.hot.ee/ranz/matt/uks2.JPG
http://www.hot.ee/ranz/matt/uks5.JPG


Aftermarket.ee Lisavarustus ja tuuning // Petrolheads.ee blogi
Vaata kasutaja profiili Saada kasutajale e-mail Külasta kasutaja kodulehte Saada kasutajale U2U Kasutaja Telefoninumber
Tee uus teema


Mine lehekülje lõppu


XMB Audi Club Edition
Täiendanud: indro, klem, j6mm & diversion @ 2002-2020
Eesti Audi Klubi ei vastuta foorumis tehtud postituste eest.
[Päringuid: 20]
[PHP: 15.5% - SQL: 84.5%]