Lehekülgi: 1 2 |
undu
huviline
Registreerunud 05.08.05
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: Outback´13, Gaz 2410
|
postitati 30.11.11 09:09
|
|
|
Kilowatt ja njuutonmeeter
Üldhariv küsimus õhus. Tuli tuttvaga juttu mootoritest ja sellest, miks on hetkel tõusev trend turbomootorite tootmine. Põhjuseks tõin kasuteguri ehk
hea väände laias pöördevahemikus ning sellest tulenev sõidumugavus koos suhtelise ökonoomsusega.
Kui väändemomendi tuntavust ja olulisust oskasin seletada (isegi mõõtühiku teoreem oli meeles), siis Kw/Hj olemust-tuntavust enam seletada ei osanud.
Näitena tõin VAG 1,2 77kw TSI vs VAG 2,0 85kw (ntx ABK). Njuutonit on 2,0 umbes sama palju, kuid korraks kuskil 3400rpm kandis, siis TSI on see 175NM
saadaval 2000-4000rpm. Samas Kw on 1,2 TSil vähem kui 2,0 vabalthingaval.
Ehk siis küsimus targematele - mida näitab mootori kohta Kw arve teatud pööretel?
|
|
|
Zoig
klubiliige
Registreerunud 03.12.07
Asukoht: Paide/Tallinn
Kasutaja on foorumis
Auto: IZh 21251 Kombi; Audi S6 Avant; B2c; B2q
|
postitati 30.11.11 09:17
|
|
|
Ma olen kõige lihtsamalt selgitanud kW ja Nm vahet sedasi: kW näitab jõudu millega sa mutrit lahti keerad, Nm seda kui pikk mutrivõtme vars on.
Pole ilmselt kõige teaduslikum selgitus, kuid lihtinimesele piisavalt arusaadav
Et oleks raskem!
|
|
|
|
Black
klubiliige
Registreerunud 28.01.03
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: Q7
|
postitati 30.11.11 09:30
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: undu
Põhjuseks tõin kasuteguri ehk hea väände laias pöördevahemikus ning sellest tulenev sõidumugavus koos suhtelise ökonoomsusega. |
Kasuteguri ja hea väände laias pööretevahemikus. Need ei ole sünonüümid.
|
|
|
|
opsys
huviline
Registreerunud 21.10.07
Asukoht: Lõuna-Eesti
Kasutaja on eemal
Auto: B4 Avant 2.0 85kW 1994 a, B6 Avant 1.9 AVF 2003
|
postitati 30.11.11 09:33
|
|
|
Võimsus on moment korrutatud võlli pöörlemiskiirusega (nurkkiirus rad/s). Moment on jällegi mingile punktile mõjuva jõu ja jõuõla korrutis. Jõuõlg on
risti jõuvektoriga. Kui jõuvektor läbib punkti, mille suhtes momenti on vaja tekitada siis viimane puudub. Ei ole kursis kas sisepõlemismootoritel
võetakse jõu õlaks meeter või mõni muu pikkus.
|
|
|
undu
huviline
Registreerunud 05.08.05
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: Outback´13, Gaz 2410
|
postitati 30.11.11 10:27
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: Zoig
Ma olen kõige lihtsamalt selgitanud kW ja Nm vahet sedasi: kW näitab jõudu millega sa mutrit lahti keerad, Nm seda kui pikk mutrivõtme vars on.
|
Ok. Selle järgi saan ma ru nii, et mida rohkem Nm, seda vähem Kw on vaja. Aga - endiselt on udune see osa - olen korduvalt kuulnud-lugenud väidet:
rallikrossi sõiduks sobival mootoril on olusem vääne kui Kw samas kui ringraja seades mootoril on olulisem just enam KW mootorist saada, mõningane Nm
kadu selle saavutamisel ei mängi nii tähtsat rolli? Vääne teadagi aitab kiirendada, rallikrossis seda vaja - selge. Aga ringrajal ju erinevad
koormused kordu suuremad, seega see sama vääne ju seal ka peaks edu tooma - kurvist välja kiirendamised jne. Ikkagi - mida annab Kw?
|
|
|
lynx
klubiliige
Registreerunud 15.10.02
Asukoht: Rakvere
Kasutaja on eemal
Auto: Audi
|
postitati 30.11.11 11:26
|
|
|
Kõige lihtsam.
Nm näitab töö tegemist, e. kui jõudsalt tööd tehakse ja võimsus näitab kui kiiresti eelpool tehtavat tööd tehakse.
Tehes sama jõuga tööd 2x kiiremini on ju tulemus 2x suurem - sellest tulenevalt ka võimsus kaks korda suurem.
Rule: Do your homework or suffer the consequences !
|
|
|
|
Fugitive
klubiliige
Registreerunud 12.02.06
Asukoht: Tallinn-Pärnu
Kasutaja on eemal
Auto: Audi A6 Allroad 2008 3.0tdi
|
|
ferdinand
huviline
Registreerunud 17.01.03
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: 400,401,969
|
|
undu
huviline
Registreerunud 05.08.05
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: Outback´13, Gaz 2410
|
postitati 30.11.11 14:10
|
|
|
Fugitive antud link aitas hädast. Tänud, jälle natuke targem.
Tsitaat: | Algselt postitas: ferdinand
No kuulge koolis ei ole üldse keegi käinud?
Võimsus on ajaühikus tehtav töö.
Momenti on ilmselt kõige lihtsam selgitada kangi või õlapikkuse abil, st 1Nm pöördemoment on 1m õla puhul võlli pööramiseks rakendatav jõud 1N Nii
lihtne see ongi.
Ameeriklaste foorumis üsna põhjalik selgitus. |
Nmolemuses küs ei olnudki. Lisan siis veel, et 1NjuutonMeeter tähendab, et meetrise õla otsas on võlli pööravaks raskuseks 1kg. Nii et oleme küll
koolis käinud
|
|
|
Kristoff
huviline
Registreerunud 03.11.06
Asukoht: Tartu
Kasutaja on eemal
Auto: Tq & TSI
|
postitati 30.11.11 14:39
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: undu
Nmolemuses küs ei olnudki. Lisan siis veel, et 1NjuutonMeeter tähendab, et meetrise õla otsas on võlli pööravaks raskuseks 1kg. Nii et oleme küll
koolis käinud |
Ega ikka ei ole küll nii. Sest 1kg ei avalda Maal jõudu 1 N vaid
ligikaudu 9,81 N.
|
|
|
CE
huviline
Registreerunud 02.03.06
Asukoht: Tartumaa
Kasutaja on eemal
Auto: A4 Avant 1,9 TDI q
|
postitati 30.11.11 14:50
|
|
|
Tsitaat: |
Nmolemuses küs ei olnudki. Lisan siis veel, et 1NjuutonMeeter tähendab, et meetrise õla otsas on võlli pööravaks raskuseks 1kg. Nii et oleme küll
koolis käinud |
See on pea 10 Nm. Aga ka kilogramm-meetrites (kg*m) saab muidugi pöördemomenti mõõta...
|
|
|
ferdinand
huviline
Registreerunud 17.01.03
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: 400,401,969
|
postitati 30.11.11 14:52
|
|
|
Auto puhul ei olegi tavaliselt olulised numbrite suurused, kuivõrd üldisemad dünaamilised näitajad. Ntx 49kW transit jaksab koormat palju paremini
vedada kui tervelt 66 kW (riisi)püss. Või ntx 420 Nm diiselvagun on tagumikutunnetuse järgi oluliselt parema minekuga kui 200 Nm bensukas, ehkki 0-100
kiirendab bensukas võib olla tükk maad kiiremini.
Isegi kui mul on igav, kõik mul tuleb välja!
|
|
|
|
Tegelane5
huviline
Registreerunud 26.09.05
Asukoht: Harju Maakond
Kasutaja on eemal
|
postitati 09.12.11 07:47
|
|
|
Nende uute väikse töömahuga turbokate mõte on selles et osalise koormusega töötades on nad ökonoomsemad, kuna siis on nad nagu tavalised 1,2 või 1,4.
Vajadusel aga saab neist sama jõudu mis tollest 2,0 ist. Ei tea kas maksuklassidel ka turbokoefitsent on?
Teine küsimus on, kui palju nondel mootoritel väänet on kui turbo veel taga ei ole?
|
|
|
|
audi_a4_v6
huviline
Registreerunud 17.08.10
Asukoht: Tartu, Elva
Kasutaja on eemal
Auto: Audi Q7 3.0TDI -14
|
postitati 09.12.11 09:28
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: Kristoff
Tsitaat: | Algselt postitas: undu
Nmolemuses küs ei olnudki. Lisan siis veel, et 1NjuutonMeeter tähendab, et meetrise õla otsas on võlli pööravaks raskuseks 1kg. Nii et oleme küll
koolis käinud |
Ega ikka ei ole küll nii. Sest 1kg ei avalda Maal jõudu 1 N vaid
ligikaudu 9,81 N. |
Ära hakka norima, kui sa isegi täpne ei ole oma väidetega Märksõna: g ei
ole konstantne igalpool, sest maa ei ole kerakujuline ja tea kui sümmeetriliselt see mass üldse jaotunud on? Lähendus kümneni on siinses arutelus enam
kui küll!
|
|
|
tynt
huviline
Registreerunud 17.08.05
Asukoht: Tartu
Kasutaja on eemal
Auto: 3 x rida5
|
postitati 09.12.11 11:38
|
|
|
Kui nüüd düno graafikuid vaadata siis alati tuuakse kW ja Nm graafikud välja. Mind on pikalt piinanud selline küsimus, et kas täpselt samasuguse kW
graafiku korral saab olla erinevaid Nm graafikuid?
|
|
|
altz1
huviline
Registreerunud 13.03.06
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: V8tt
|
postitati 09.12.11 12:12
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: tynt
Kui nüüd düno graafikuid vaadata siis alati tuuakse kW ja Nm graafikud välja. Mind on pikalt piinanud selline küsimus, et kas täpselt samasuguse kW
graafiku korral saab olla erinevaid Nm graafikuid? |
Ei saa, kuna nad on omavahel arvutuslikult seotud. Kw graafik on tuletatud väändest ja pööretest.
Eraldi tuuakse nad välja, et oleks parem jälgida. Oluline on tegelikult ainult NM graafik täispikkuses. Kw-st piisaks kui välja tuua aint "max"
number näiteks.
|
|
|
ferdinand
huviline
Registreerunud 17.01.03
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: 400,401,969
|
postitati 09.12.11 12:50
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: altz1
Tsitaat: | Algselt postitas: tynt
Kui nüüd düno graafikuid vaadata siis alati tuuakse kW ja Nm graafikud välja. Mind on pikalt piinanud selline küsimus, et kas täpselt samasuguse kW
graafiku korral saab olla erinevaid Nm graafikuid? |
Ei saa, kuna nad on omavahel arvutuslikult seotud. Kw graafik on tuletatud väändest ja pööretest.
Eraldi tuuakse nad välja, et oleks parem jälgida. Oluline on tegelikult ainult NM graafik täispikkuses. Kw-st piisaks kui välja tuua aint "max"
number näiteks. |
Otot, jätke nüüd järgi. Nii võimsus kui pöördemoment on ikka peamiselt seotud mootori ehitusega ning omavahel neil mingit konkreetset sõltuvust ei
ole.
Kusjuures väga huvitav on neid graafikuid uurida. Paljudel "väga hea" pöördemomendiga masinatel on momendikõver väga teravatipuline, samas kui
"kehvematel" võib suurim moment olla saadaval pmst pea kogu pööretevahemikus.
Isegi kui mul on igav, kõik mul tuleb välja!
|
|
|
|
prj
klubiliige
Registreerunud 04.12.08
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: S8 D4, A4 B9 2.0TQ, Cupra Born
|
postitati 09.12.11 12:54
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: ferdinand
Otot, jätke nüüd järgi. Nii võimsus kui pöördemoment on ikka peamiselt seotud mootori ehitusega ning omavahel neil mingit konkreetset sõltuvust ei
ole. |
Möh?
Võimsus = Vääne * RPM / 5252
Küsimus oli "kas samasuguse graafiku puhul", ehk siis, sul on lihtsalt ühe tundmatuga võrrand, kus vääne on nüüd puudu.
Ma väidaks, et täiesti konkreetne seos on.
|
|
|
|
ferdinand
huviline
Registreerunud 17.01.03
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: 400,401,969
|
postitati 09.12.11 12:59
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: prj
Tsitaat: | Algselt postitas: ferdinand
Otot, jätke nüüd järgi. Nii võimsus kui pöördemoment on ikka peamiselt seotud mootori ehitusega ning omavahel neil mingit konkreetset sõltuvust ei
ole. |
Möh?
Võimsus = Vääne * RPM / 5252
Küsimus oli "kas samasuguse graafiku puhul", ehk siis, sul on lihtsalt ühe tundmatuga võrrand, kus vääne on nüüd puudu.
Ma väidaks, et täiesti konkreetne seos on. |
Ma ei tea, ma küll väga erineva kujuga graafikuid sattunud nägema. Olen
ma nüüd millestki väga olulisest eemale jäänud? Selle teooria järgi peaks ju alati võimsus ja momendigraafikud identsed olema.
Isegi kui mul on igav, kõik mul tuleb välja!
|
|
|
|
altz1
huviline
Registreerunud 13.03.06
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: V8tt
|
postitati 09.12.11 14:15
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: ferdinand
Ma ei tea, ma küll väga erineva kujuga graafikuid sattunud nägema. Olen
ma nüüd millestki väga olulisest eemale jäänud? Selle teooria järgi peaks ju alati võimsus ja momendigraafikud identsed olema. |
Noh, vahest tasuks Sul asjad järele kontrollida....Täpselt nii on nagu prj kirjutas. Düno pingid mõõdavad ka moment vs. rpm ja vastavalt sellele
joonistatakse kilowati graafik. Võibolla on/oli mu sõnastus konarlik, kuid peaks siiski ju olema arusaadav.
Võta mingid 4-5 punkti ja arvuta läbi ning näed kohe seost. Identsed nad ei saagi olla. Rpm on ju muutuv. Aga nagu valemist näed siis 5252 rpm juures
peavad nad lõikuma.
|
|
|
ferdinand
huviline
Registreerunud 17.01.03
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: 400,401,969
|
|
altz1
huviline
Registreerunud 13.03.06
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: V8tt
|
postitati 09.12.11 14:59
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: ferdinand
Mis asjad peavad lõikuma 5250 pöörde juures? Nagu siin teemas juba jutuks
oli, on võimsus ning pöördemoment erinevad asjad ning neid ka mõõdetakse erinevalt. Samuti on enamasti (ntx sisepõlemismootoril) mõlema väärtuse
maksimum täiesti erinevatel pööretel. Mismoodi dünopingid oma väärtusi arvutavad või mis koefitsente ümardamisel kasutatakse ei oska ma ütelda.
Kui graafikutest oli jutt, siis suure tõenäosusega on M408 ja mõne väiksema diisli võimsusgraafikud sarnased. Päris kindlasti pole seda
momendigraafikud, isegi natukene mitte.
Selle valemi järgi arvutades saab MB270Cdi mootori võimsuseks üle 200kW, ei olegi mitut punkti tarvis kontrollimiseks võtta. |
Ma ei saa aru, et millest sa aru ei saa? Kuidas KW ja NM mõõdetakse
erinevalt?? Loomulikult on mõlema maksimum eri kohtades, see on ju elementaarne. Arvutasid oma 270cdi võimsust nii, et võtsid max väände ja
korrutasid max rpm-iga ning jagasid 5252 läbi ? Kui jah, siis ei mul rohkem enam lisada midagi pole. Päris nii see elu ikka ei käi. Vaata palju on
maksimum KW pööretel mootoril väänet ja pane see number valemisse. Saadki tehase numbri.
5252 juures lõikuvad momendi ja võimsuse graafik, eeldusel et mootor piiraja on kõrgemal. Ma võtsin googlest täiesti suvalise esimese ettejuhtuva
graafiku. Palun vaata: http://image.automobilemag.com/f/7227657+w750+st0/0710_1_z+2008_lexus_isf+dyno_graph.jpg
Põhjus miks diislitel ei ole suuri Kw või HP numbreid ongi selles, et neil reeglina kukub moment peale 3500 või 4000rpm moment kolinal ära, missiis et
2000rpm on võibolla 500+nm. Veokitel on ju üldse 2000nm aga kuna see on väga madalal pöördel siis Kw on tunduvalt vähem. Sa pead võtma graafikult
mingi x pöörde vaatama palju toodab mootor momenti sellel pöördel ja nüüd korrutama läbi ning saad võimsuse SELLEL samal pöördel.
PS, valemis on võimsuse ühikuks Hobujõud mitte kilowatt.
Ei ole ju nii keeruline....
|
|
|
ferdinand
huviline
Registreerunud 17.01.03
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: 400,401,969
|
|
altz1
huviline
Registreerunud 13.03.06
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: V8tt
|
postitati 09.12.11 15:11
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: ferdinand
Võtame siis 110kW audi näite: 3200(p/min) x 310 (moment 3200p/min
juures) /5250 saame kui palju selle masina võimsuseks nendel pööretel? Ei
tea kui suur võiks võimsus veel suurematel pööretel olla? |
Ühikutele tasub ka tähelepanu pöörata: http://www.tqhq.ee/dir.php?id=30
Okei, KW arvutamiseks otse võib kasutada : NM x RPM /9550
|
|
|
margus
huviline
Registreerunud 15.12.02
Asukoht: Tartu
Kasutaja on eemal
|
postitati 09.12.11 15:24
|
|
|
Teema algusesse tulles saaks lihtsalt defineerida HP järgmiselt - 75kg raskust tõstes 1m kõrgusele 1sek jooksul = 1HP
Küll aga on üks teema arvutuslikult võimsuseid ja momente välja tuua, teine tera hoopis aga seotult mootori eripäradega jne. Mainitud 1.2TSI 77kW on
oma olemuselt tõesti väga asjaliku dünaamikaga(max Nm 1750-4000rpm).
|
|
|
|
Lehekülgi: 1 2 |