no see turboajastu... lõpuks suitses papu all iga käiguga mistahes pööretel ja mistahes kiirusel mistahes trajektooriga.
Võimsused kasvasid sellise hooga, et neid ei saanud enam mõõta: 1984. aastal saavutas BMW 4,5 baarise laaderõhuga 1000 hj piiri, 1985. aastal vahetati
KKK turbo Garretti vastu ja rõhku tõsteti üle 5 baari - võimsus tõusis üle 1100 hobujõu ja BMW dünode mõõtepiirkond sai otsa .
1986.a. hooajal nägi Berger korra silmanurgast oma Benettonil treeningsõidul boosti manomeetrit 5,5 baarini minemas ( tehke järgi )...
BMW mootori põhjal oma jõuallikat (Megatron) ehitanud Heini Mader arvas, et võimsus võis sellel hetkel ulatuda 1300 hobujõuni - ja seda kõike BMW 1,5
liitrisel tänavaauto mootori malmplokil põhineval mootoril ( fakt, mille üle BMW konstruktorid eriti uhked olid - ja antud plokk pärines aastast
1959).
Paaki käis tolueen, kuhu oli mingi törts bensiini hulka segatud, et ametlikult normidesse mahtuda.
Sõiduaegsed tankimised olid keelatud ohutusnõuetest tingituna - asi läks niikaugele, et kütust jahutati enne tankimist mingi miinus 50 kraadini, et
seda rohkem paaki mahuks (väidetavalt saadi nii 220liitrisse paaki 230 liitrit kütust)...
Kes mootorielektroonika arendamisega toime ei tulnud, jäi lootusetuks sabassörkijaks (võib vaid arvata, kui palju meiegi siin ringi "vilistades"
just tolle ajajärgu arendustöö vilju naudime).
Lõpuks hakati piirama laaderõhku ja kütusekoguseid, kuni asjale "päitsed pähe saadi" - 1987. aastal kehtestatud 195 liitrine kütusekogus ja boosti
piiramine 4 baariga ei lahendanud midagi - võimsused olid ikka 1000 hobuse kandis.
Viimasel, 1988. aastal oli piirideks 150 liitrit ja 2 baari - selle
peale väitis vähemalt Honda, et nende mootori võimsus langes 700 hobuse lähedale.
1977. aastal oli Renault see, kes esimese turboauto rajale tõi ja 1988 oli viimane aasta, mil nendega võis sõita - vahele mahtus õige mitu aastat, kus
vabalthingavate mootoritega polnud rajal mitte midagi teha, kuigi need olid reeglites ikkagi mainitud (1982. sai meistritiitli vabalthingava
Cosworthiga Willamsil Keke Rosberg, aga meeskondlik karikas läks juba turboautodele).
Mida on selle kõrval praegune vormel1? Vahi teleka ekraanil mingit Playstationi-laadset tahhomeetrit 20 000 rpm juurde minemas ja kuula mingit
haiglast kisa...
P.S. Käepärast on mingi kuskilt sisse skaneeritud Tekniikan Maailma artikkel, mis huvitavat materjali täis...
|
|