ferdinand
huviline
Registreerunud 17.01.03
Asukoht: Tallinn
Kasutaja on eemal
Auto: 400,401,969
|
postitati 03.12.11 22:12
|
|
|
Õhulugejatest natuke teoreetilist juttu.
Palju on foorumis olnud juttu õhulugejaprobleemidest, eriti diiselautode puhul.
Soovides keskmisest rohkem teemasse süüvida, ei õnnestu (või ma ei oska) ometigi piisavalt asjakohast infot leida.
Nimelt huvitab mind esmalt lugeja tööpõhimõte. On olnud juttu erinevatest õhulugejatest: nn "traat" ja "kile" tüüpidest. Mõlema tööpõhimõtteks on
ilmselt mingit elementi kütta ning mõõta voolu mis kütmisele kulub? Erinevus on vaid elemendi valmistamise tehnoloogias. Lihtne. Kuid mis põhjustab
selliste elementide sagedase valetamise? Eriti traatelemendi puhul peaks olema ju tegemist pmst igavese asjaga?
On kasutusel veel mingi kolmas liik õhulugejaid, milledes on mitu erinevat (termo?)elementi, tõenäoliselt termotakistit, mis kõik on paigutatud
erineva kiirusega õhu liikumise tsoonidesse. Mis põhimõttel selline asi töötab? Kas samamoodi elemendi kütmisega?

Tegemist on 2,5 tdi V6 õhulugejaga, seini olen mitme inimese käest kuulnud, et pidavat harvaesinev eksemplar olema. Lugejal iseenesest Hitachi
markeering ning täiesti originaalosa.
Igasugune õhulugejate teemaline teoreetiline, kuid ka praktiline jutt väga teretulnud.
Isegi kui mul on igav, kõik mul tuleb välja!
|
|
|
|
audi_a4_v6
huviline
Registreerunud 17.08.10
Asukoht: Tartu, Elva
Kasutaja on eemal
Auto: Audi Q7 3.0TDI -14
|
postitati 04.12.11 06:41
|
|
|
Autode puhul ei tea, aga puht teoreetiliselt on nii, et piisava tundlikkuse saamiseks on vaja traat üles kütta küllalt kõrge temperatuurini ning me
kõik teame, mis juhtub igasugu mustusega õhus, kui see satub sellele kuumale pinnale: pind reostub ja muutub traadi mass, seega varem kalibreeritud
andmed ei kehti enam, termiline mass on muutunud ning üleüldse on raskem asi tuimema tundlikkusega. Üldiselt on kaht tüüpi lähenemist nn "kuuma
traadi meetodil" mõõtmiseks, kas siis konstantse temperatuuri re˛iimis (tagasisidega antakse küttepinget juurde või võetakse ära) või siis lihtsamal
juhul köetakse konst pinega ja mõõdetakse temp muutust (ehk siis objekti takistust), vaja on sinna juurde ka mittekütvat elementi, mis mõõdaks õhu
temperatuuri ja kompenseeriks selle muutust.
Lihtsaim õhukulumõõtja või siis anemomeeter on ka tavaline takistuslik temp andur, lihtsalt ise pead ära kalibreerima.
Hetkel pikemalt ei kirjutaks
|
|
|
Raika42
klubiliige
Registreerunud 16.11.08
Asukoht: Pärnu
Kasutaja on eemal
Auto: A6 c4 2,5tdiQ; S6 c5 4,2Q; A4 b5 2,8Q
|
postitati 04.12.11 07:23
|
|
|
Tsitaat: | Algselt postitas: audi_a4_v6
...pind reostub ja muutub traadi mass, seega varem kalibreeritud andmed ei kehti enam, termiline mass on muutunud ning üleüldse on raskem asi tuimema
tundlikkusega...... |
Selle kohta juhtusin kunagi lugema, et süüte välja keeramisel kuumutatakse traat hetkeks 1000 kraadini, et mustus ja muu jama maha põletada.
|
|
|
equilibrium
huviline
Registreerunud 10.04.06
Kasutaja on eemal
|
|
audi_a4_v6
huviline
Registreerunud 17.08.10
Asukoht: Tartu, Elva
Kasutaja on eemal
Auto: Audi Q7 3.0TDI -14
|
postitati 06.12.11 17:16
|
|
|
Ma ei saa venekeelest mitte sit.agi aru, teaduskeel ju ikkagi inglise keel
Äkki ütled kahe sõnaga, mis meetodit kasutatakse?
|
|
|
equilibrium
huviline
Registreerunud 10.04.06
Kasutaja on eemal
|
postitati 06.12.11 17:38
|
|
|
Tsitaat: | Ma ei saa venekeelest mitte sit.agi aru, teaduskeel ju ikkagi inglise keel Äkki ütled kahe sõnaga, mis meetodit kasutatakse? |
Kahjuks on lehekülgede kaupa sellist erinevat õppematerjali saada vist ainult vene keeles.
Google saab tõlkimisega päris hästi hakkama eriti kui valida inglise keel
|
|
|
audi_a4_v6
huviline
Registreerunud 17.08.10
Asukoht: Tartu, Elva
Kasutaja on eemal
Auto: Audi Q7 3.0TDI -14
|
postitati 06.12.11 18:25
|
|
|
Tsitaat: | Tsitaat: | Algselt postitas: equilibrium
Ma ei saa venekeelest mitte sit.agi aru, teaduskeel ju ikkagi inglise keel
Äkki ütled kahe sõnaga, mis meetodit kasutatakse? |
Kahjuks on lehekülgede kaupa sellist erinevat õppematerjali saada vist ainult vene keeles.
Google saab tõlkimisega päris hästi hakkama eriti kui valida inglise keel |
Ei viitsi google tõlget veerima hakata, enamasti ei ole just väga täpne, aga on ilmselge, et oled selle läbilugenud, pane siia kaks sõna, mis meetodit
siis kasutatakse, ei ole vaja pikka selgitust, lihtsalt kaks sõna
|
|
|
KeveN
huviline
Registreerunud 29.09.08
Asukoht: Võru
Kasutaja on eemal
Auto: Audi 80 TYP85 Q , Audi V8 4.2
|
postitati 06.12.11 18:47
|
|
|
On olemas pm kolm tüüpi:
Labatüüpi mõõtur
Kuumtraat-tüüpi (kuumkile) mõõtur
Karman-Vortex tüüpi õhumõõtur
Karman vortex:
Väike takistus õhule (madal rõhulang anduril)
Lihtne ehitus – töökindlus
Suhteliselt vähetundlik saastatusele
Kiire reaktsiooniaeg
Mõõdab turbulentsi õhuvoolus asetseva objekti taga
Mõõdab õhu mahuhulka
Mida kiiremini voolab õhk, seda suurem on turbulentsi sagedus
Kuumtraat:
Plaatina traat kuumutatakse 100 °C üleõhutemperatuuri.
Plaatina takistuse sõltuvus temperatuurist on lineaarne (positiivse koefitsiendiga).
Õhuvool jahutab kuumutatud traati ning traadi temperatuuri säilitamiseks peab voolu suurendama.
Õhukulumõõturi kuumtraadile sadestub mustus tihti. Puhastamiseks kuumutatakse plaatina traati süüte sisselülitamisel hetkeks kuni 1000 °C.
Kuumtraattüüpi mõõturitel +12V toitepinge
KUUMKILE
Kompaktsemad
Odavamad
Mustusele vähemtundlikumad
Kiirem reaktsiooniaeg
Tööpõhimõte sarnane kuumtraatmõõturiga
Labatüüpi
Kasutusel nt audi 80 2.0 85kw abk mootoril, c4 2.5 tdi r5 mootoril. Tegemist labatüüpi õhulugejaga vastvalt õhuhulgale avatakse õhuklappi. Sees on
liugrajad ja vastavalt asendile väljastatakse ajusse teatud pinge. Toitepinge 5v.
Ehituselt on ta kõige keerulisem, suurem ning ebatöökindlam, kuna on mehaaniline ja liugrajad kuluvad ära.
Miks teised valetama hakkavad on üldiselt mustumine, teiseks teeb aeg oma töö ja eks need materjalid mõningal määral ikkagi kuluvad ning nt
kuumtraat/kile ei saavuta nt oma temperatuuri.
|
|
|
|
Raika42
klubiliige
Registreerunud 16.11.08
Asukoht: Pärnu
Kasutaja on eemal
Auto: A6 c4 2,5tdiQ; S6 c5 4,2Q; A4 b5 2,8Q
|
postitati 12.12.11 08:29
|
|
|
Ei taha küll vaielda aga minu 95a audil on traadiga õhulugeja 
|
|
|