Kas plastist tuleklaasidel on kaitsekiht?
kultz - 27.03.09 21:29
Küsimus oleks selline, et olen poleerinud paljudele plastklaase tuledel. Siiani ei ole probleemi olnud, ka enda masinal ilusad tuled ja näitavad
hästi, kuid täna tuli klient rääkima, et poleerin kaitsekihi maha ja kas panen ka uue. Uurisin ka mõndades esindustest kuid keegi ei osanud selle
kohta midagi öelda. Ehk oskavad foorumlased midagi selle kohta mainida, poleerivad nii mõnigi veel ja mingit kaitsekihist pole kuulnud.
exess - 27.03.09 21:49
Võimalik,et klient oli lasknud paigaldada selle nn. kaitsekile sinna ette,et tulesid kaitsta?
kultz - 27.03.09 22:00
Tsitaat: |
Algselt postitas: exess
Võimalik,et klient oli lasknud paigaldada selle nn. kaitsekile sinna ette,et tulesid kaitsta? |
Asi oligi selles, et klient mainis,
et originaalis kui tehasest tuli tuleb on mingi kaitsekiht peale kantud, nagu näiteks lakk. Ütlesin, et ise nagu ei ole sellest midagi kuulnudki ja
niipalju kui olen teinud, siis ei ole probleemi olnud ja ka keegi pole maininudki sellist asja.
MartinCS - 27.03.09 22:17
Iseenesest on teema huvitav. Ka siin foorumis kusagil tule-teemas mainis keegi, et poleeritud tuli läheb kiiresti tuhmiks.. Minul on aga selline
küsimus, et kas poleeritud tulel klaas kuidagi moonutama ei hakka valgusvihku? Võib-olla loll küsimus, aga üks isiklik kogemus pleksiklaasi
poleerimisega viis selleni. Kuna Sa Tartus sellist teenust teed, siis mis hinnaga?
kultz - 27.03.09 22:41
Tsitaat: |
Algselt postitas: MartinCS
Iseenesest on teema huvitav. Ka siin foorumis kusagil tule-teemas mainis keegi, et poleeritud tuli läheb kiiresti tuhmiks.. Minul on aga selline
küsimus, et kas poleeritud tulel klaas kuidagi moonutama ei hakka valgusvihku? Võib-olla loll küsimus, aga üks isiklik kogemus pleksiklaasi
poleerimisega viis selleni. Kuna Sa Tartus sellist teenust teed, siis mis hinnaga? |
Oleneb kõik tegijast, kui palju kriime sisse
jäetakse. Kui lihtsalt poleerimise peale minna pastaga ainult, siis läheb klaas samuti läbipaistvaks ja kõvasti paremaks kui ennem oli. Mina hakkan
pihta 1000 paberiga ja lõpetan 3000 paberiga, ning siis lõpuks poleerin. Otseselt teenust sellist nagu ei osutagi ametlikult lihtsalt tuttavatele ja
nende tuttavatele olen teinud. Kui suuremad tegijad teevad seda tööd üsna kiiresti, siis minul kulub selleks vähe rohkem aega kuna üritan võimalikult
korralikult teha ja mitte just teenimise eesmärgil ja teen seda käsitsi. Muidugi väga sügavaid kriime ja kivitäkkeid välja ei poleeri sest klaasi
tuleb ikka võimalikult minimaalselt lihvida. EI saa ju päris paberiks ka lihvida. Aga kui oled huvitatud asjast siis võin mõned pildid saata, ning kui
aega siis võin ka teha. See nagu rohkem hobi korras, muidugi materjali kulub ka juba nt. nelja numbrit paberit.
Rain - 27.03.09 23:08
Siin teemas natuke juttu
sellest kaitsekihist.
kultz - 29.03.09 19:27
Nii siis, sai uuritu veel paarilt tuttavalt kellel on automüügiesindustes sidemeid. Selle kohta pole kuskil kellegil mingit infot, et tehase poolt on
mingisugune lisakaitsekiht tuleklaasidel. See mis tundub nagu kaitsekihina kuluvat, on arvatavasti see sodi mis tuleklaasidele pritsib ja ka vahad mis
tulesoojusel pikapeale nii kõvasti kinni jääb. Kui kellegil on kindla väitena tuua välja selline kaitsekihi nimetus millega kaetakse originaalis, siis
oleks see usutav.
undu - 30.03.09 07:18
Oleme ise ka sõpradega enda ja oma tuttavate autodel esitulesid poleerinud. Vahe nagu öö ja päev. Ja siiani ei ole midagi nii ruttu ära tuhmunud. Hea
võrdlus - passati xenon tuled näitasid suht notmaalselt, aga TÜV soovitati poleerida. Nii tehtud saigi. Peale seda oli esimest korda meie silmale näha
seda, kuidas tuli peale käivitamist kõrgust nivelleerib. Järelikult sai pilt kõvasti selgem. Ja ühe aasta ja 30000km jooksul ei ole see nähtavus veel
ära kadunud.
See kaitsekihi jutt ma kipun arvama on mingi kuulujutt. Kui oleks peal kaitsekile, siis see oleks poleerides pidanud narmendama hakkama. Äkki oli
autol peal vaha ja ka tuled klaasivahaga üle käidud?
Ja klient, kes toob autol tuled poleerida ja siis hakkab hädaldama, et "nüüd poleerid kaitsekihi maha , aga kas uue asemele ka paned?!" on ilmselt
seda tüüp inimene, kes lihtsalt ei oska ilma vingumata olla. V tahtis tark olla ja püüdis ehk jõuda selleni, et töö pole maksmist väärt. Ei näe teise
inimese pähe sisse.
Lisaks on esituli siiski ka mingil määral kulumaterjal. Kui ikka tuhmumine häirivaks muutub ja poleerida enam ei saa, siis ei ole midagi teha - tuleb
uued külge keerata.
algajaaudifriik - 30.03.09 09:26
Siin on juttu
UV kaitsekihist...
Black - 30.03.09 09:42
Meie sombuses kliimas ei ole UV protectionist mõtet eriti soiguda (see ei käinud nüüd isiklikult sinu pihta, algajaaudifriik). Eelmisel suvel oli
Tallinnas päiksepaistelisi päevi täpselt 10. Lugesin üle. Floridas, Kalifornias või Lõuna-Euroopas on tingimused teised.
PS. Panin pealkirja täpsustavalt, et jutt käib plastklaasidest.
kultz - 30.03.09 10:11
Tsitaat: |
Algselt postitas: Black
Meie sombuses kliimas ei ole UV protectionist mõtet eriti soiguda (see ei käinud nüüd isiklikult sinu pihta, algajaaudifriik). Eelmisel suvel oli
Tallinnas päiksepaistelisi päevi täpselt 10. Lugesin üle. Floridas, Kalifornias või Lõuna-Euroopas on tingimused teised.
PS. Panin pealkirja täpsustavalt, et jutt käib plastklaasidest. |
Aitäh Black-ile pealkirja täpsustamisele. Paluks abi kui võimalik,
et kas oleks paari pilti siia ülesse laadida kuna ise ei ole sellega siiani hakkama saanud. Siis on teistelgi näha mis on vahe.
***
Edit by Black:
http://pildid.audiclub.ee/liikmete_autod/kultz/tulede_poleer_01.jpg
http://pildid.audiclub.ee/liikmete_autod/kultz/tulede_poleer_02.jpg
http://pildid.audiclub.ee/liikmete_autod/kultz/tulede_poleer_03.jpg
Black - 30.03.09 10:23
Tsitaat: |
Algselt postitas: kultz
Paluks abi kui võimalik, et kas oleks paari pilti siia ülesse laadida kuna ise ei ole sellega siiani hakkama saanud. Siis on teistelgi näha mis on
vahe. |
No pane mulle maili peale või kasuta upload.ee teenuseid.
laur - 30.03.09 12:43
On küll kaitsekiht peal. Ma ei tea täpselt kõikide teiste autode kohta kuid minu A6'l on raudselt. Oli vanemal 98-01 ja on ka minu omal. Kui ainult
poleerid st liivapaberiga külge ei lähe siis on suur võimalus et seda kihti ei kahjusta. Tulemus samas pole kah eriti hea.
Kas sa poleerides ise pole täheldanud, et mõne koha pealt tekivad laigud vms? Minul küll tekkisid, st sealt sai kiht maha hõõrutud. Mis mul muud üle
jäi kui tervel tulel maha nühkida. Tulemus on see, et klaas on nüüd väga õrn. Väiksemgi puudutus mingi esemega vms tekitab koheselt uusi kriime. Peale
selle ei ole mina enda tuld suutnud kristallselgeks saadagi . Kergelt tuhm on ikka tuli nagu.
Panen tavaliselt pärast vaha ka peale, siis kestab natukene. Poleerimistehnika on sama, alustan kõvema paberiga ja lõpetan 2500-3000 paberiga. Peale
seda 3M pasta peale ja masinaga üle. Pastasid kasutan ka erinevaid, ühesõnaga sama tehnika mis auto laki poleerimisel.
Moonutuste kohapealt on see tegelikult täiesti võimalik. Plast on suht õrn ja seal võib kergelt mõne koha õhemaks lihvida kui teise, samas mingit
tohutut anomaaliat ei ole ma märkand.
Poleerinud olen ühte tuld, teisel on see kaitsekiht peal ja tollele ei ole liivapaberiga kallale läinud. Poleeritud tuli kestab üsna vähe aega ja peab
koguaeg üle poleerima. Ja nagu ma ütlesin, pole tulemus ikkagi mingi megahea.
Ma olen ka USA foorumitest või kuskilt seda UV kihi juttu kuulnud. Ma ütleks sellepeale, et miks mitte. Vaevalt, et spets lõunamaa turu jaoks on
teised klaasid neil tehasest tulnud, nagunii tehakse kõik korraga ja ühesugused. Neil on isegi xenoni ja halogeeni klaas täpselt sama. Meil ei ole see
UV efekt vb ni tugev lihtsalt, üle lombi seal räägivad et lõhub plasti päris ära ja kahjustab tuld seest ka, st teeb tuhmimaks jne. Nagu päike ikka.
Mingi usa firma kes müüb tulede poleerimispastasid kodukal oli kah sama jutt, sellest UV kihist.
Ma vist ostan B osa tuled endale ja panen sealt uued klaasid. Ja siis 3M kaitsekile peale, hea rahutu päris pikaks ajaks.
Ühesõnaga fakt on see, et seal mingi kiht on peal. Mis see täpselt on seda ma eitea. Kes on tule lahti teinud ja seestpoolt näperdanud siis teab, et
sinna tulevad kriimud väga kergelt. Ilmselt seespool seda siis ei ole. Üks pilt on mul ka sellest laigust mis mul oli, pole kõige parem pilt aga aru
peaks saama ikka.
jaakk - 30.03.09 12:56
Saan ka ise kaasa rääkida, et see UV-protect ei ole mingi soigumine, nimelt mul venna B5 kerega passatil olid plastikklaasid ees ja samamoodi
poleeritud tuled ja nüüdseks on forssist uued tulede klaasid ees, sest vanad ei olnud enam valgelt läbipaistvad vaid lausa kollased ja mõralised-
niiet on seal peal raudselt miskine asi, mida maha nühkides jäädki poleerima.
vreps - 30.03.09 14:37
Võibolla on see tobe mõte aga äkki on tegemist mingisuguse kuumtöötlusega. Nt. omavalmistatud pussnugade pleksiklaasist käepidemed lasti leeklambiga
üle, et ilus ja läikiv jääks. Hiljem ei tekkinud kriime ka käepidemele pärast sellist töötlust.
Black - 30.03.09 14:54
Miski pindkarastuse mõte käis mul ka hetkeks peast läbi. Tihedama pinnakihi pressimine vms.
MartinCS - 30.03.09 17:11
Mina sain sellist infot, et peale poleerimist on tuled tavalise autolakiga üle lakitud.. Kui effektiivne see ettevõtmine on, pole aimugi.
kultz - 30.03.09 17:23
Tsitaat: |
Algselt postitas: MartinCS
Mina sain sellist infot, et peale poleerimist on tuled tavalise autolakiga üle lakitud.. Kui effektiivne see ettevõtmine on, pole aimugi.
|
Autolakk ei lähe mitte kuidagi see on pehme ja esimesed sitikad teevad oma töö. Värvi peal seda aru ei saa, aga kuna klaas peab
läbipaistev olema, siis see laki pehmus kohe näha.
kultz - 30.03.09 18:32
Klubilisele laur, selle UV kaitsekihi suhtes ei pea ikkagi minu meelest paika. Kõigil on ainult oletused ja kõik on kuskilt kuulnud, aga kindlat
vahendit ei oska keegi mainida. See mis on kihina plastikklsaasidel siis nagu ma ennem juba mainisin, siis samuti juttude järgi on see hooldusvahendid
tulesse sissesööbinud plastikklaasi. Seda loomulikult ei saagi sellisel juhul seespool klaasi olla sest sealt ju ei vahata ja ei pese tulesid
keemiaga. Huvitav siis miks ei panda siis klaasist tuledele UV kaitset peale ja ei teki mingit laigulist hollust. Asi selles, et klaas ei ole ju
plastik mis kuumusega söövitab keemia ilusasti sisse. Sorry kui segane sai, aga mõte siiski olemas. Saatsin ka likkmele Black-ile paar pilti kus on
poleerimata tuledega jube sõita ja kui ära poleerisin siis inimeselt küsisin kuidas on poolteist kuud olnud, siis väga rahul vastus tuli.
rocket - 30.03.09 19:01
Plastiktulede põhimaterjal on polükarbonaat, mis on kaalult kerge ja vastupidav löökidele (järelikult ka mingil määral elastne), et saavutada
vastupidavus ka abrasiooni ja kriimustuste suhtes kaetakse polükarbonaat kõvema plastiku (näiteks CR-39) kihiga, mis lisaks võib tagada ka UV kindluse
jne.
Selline link näiteks
Ja veel
Tsiteerin viimaselt lingilt:
To protect the polycarbonate, manufacturers coat the headlight with a primer and a sealer. It is this coating that deteriorates and causes the
cloudiness and yellowing.
95% of all damage to cloudy headlights is on the outside and is limited to the factory protective coating.
Audi kui autotootja ei valmista esitulesid, neid toodavad näiteks Bosch ja Valeo, kes plastiku ostavad omakorda oma allhankijatelt !!!
laur - 30.03.09 19:13
Tsitaat: |
Algselt postitas: kultz
Klubilisele laur, selle UV kaitsekihi suhtes ei pea ikkagi minu meelest paika. Kõigil on ainult oletused ja kõik on kuskilt kuulnud, aga kindlat
vahendit ei oska keegi mainida. See mis on kihina plastikklsaasidel siis nagu ma ennem juba mainisin, siis samuti juttude järgi on see hooldusvahendid
tulesse sissesööbinud plastikklaasi. Seda loomulikult ei saagi sellisel juhul seespool klaasi olla sest sealt ju ei vahata ja ei pese tulesid
keemiaga. Huvitav siis miks ei panda siis klaasist tuledele UV kaitset peale ja ei teki mingit laigulist hollust. Asi selles, et klaas ei ole ju
plastik mis kuumusega söövitab keemia ilusasti sisse. Sorry kui segane sai, aga mõte siiski olemas. Saatsin ka likkmele Black-ile paar pilti kus on
poleerimata tuledega jube sõita ja kui ära poleerisin siis inimeselt küsisin kuidas on poolteist kuud olnud, siis väga rahul vastus tuli.
|
Aga vaata mu pilti, mis asi see laik siis on mis peale liivapaperiga töötlemist esile tuli? Blacki idee käis ka mul peast läbi, et vb on pinda
kuumusega vms töödeldud et tugevam oleks. Seespool seda asja ei ole, sest kui seest kasvõi lapiga paar korda pühkida on kohe kriimud peal. Väljapoole
nii ruttu ei tule kriime. Teisel pool on mul üks avariiliselt autolt pärit tuli, selle klaas on ülevaltpool mõraline. Tähendab, tundub et on mõraline,
tegelt on ilmselt kuidagi löögi tagajärjel selle pealmise kihi mõraliseks teinud. Võin mõne pildi postitada hiljem.
Ma ei tea jah kindlalt väita, et see mingi UV lakk seal peal on, aga midagi seal ikkagi on. Olgu ta siis mingi karastatud kiht või mis iganes.
Kindlalt tean ma seda väita, et peale liivapaberit ja poleerimist tuli mul alguses väike tuhmim laik keset tuld (kust ma rohkem nühkisin), ning hiljem
kui ma liivakaga selle üleni maha nühkisin oli mul terve tuli selline. See, et klaas selge paistab kestis vast nädal aega, siis hakkas jälle ära
vajuma. Päris rõvedaks ta muidugi ei lähe aga selgelt on näha kriime jne. Samas teist tuld olen ma korraga pastaga lihtsalt üle lasknud ja tollel ei
ole midagi viga.
Tundub nagu plast muutuks peale seda lihvimist üsna nõrgaks, isegi selle kaabitsaga millega pesulatest autolt vett maha pühitakse tulid tulelt üle
tõmmates kriimud peale.
Klaasi ei ole vaja töödelda mingi spets ainega, klaas ei lagune päikese käes ära, seda aga plasti kohta ei saa öelda.
EDIT: rocket, jah õige asja nimetus on tegelt plycarbonate. Tänud sulle põhjaliku vastuse eest, siis Blacki aimdus ei olnudki mööda.
Siin üks video kah polycarbonate ja akrüülplastiku vahest: http://www.youtube.com/watch?v=Hsls5ZPCUnE
Kusjuures USA's osad teevad ise enda autodele uusi klaase sellest samast polycarbonate'st. Kuumutamisel on ta elastne ja saab mingi vormi peale
tõmmata. Täidsa koduste vahenditega tehtud. Mingi tehnikaga oleks ilmselt tähised ka võimalik peale saada. Kellel huvi võin linki jagada.
MartinCS - 30.03.09 19:38
Laur, mida Sa soovitad siis nendele, kes ei taha hakata tulesid vahetama, aga natuke "kainemat pilku" siiski (mina)? Lasta tuled lihtsalt poleeri ja
pastadega üle? Ei saa parimat, aga saab parema. Paljud pesulad/ töökojad pakuvad tulede poleerimise teenust, tulebki välja, et see on suhteliselt
suure "agaga" küsimus.
kultz - 30.03.09 19:52
Tsitaat: |
Algselt postitas: rocket
Plastiktulede põhimaterjal on polükarbonaat, mis on kaalult kerge ja vastupidav löökidele (järelikult ka mingil määral elastne), et saavutada
vastupidavus ka abrasiooni ja kriimustuste suhtes kaetakse polükarbonaat kõvema plastiku (näiteks CR-39) kihiga, mis lisaks võib tagada ka UV kindluse
jne.
Selline link näiteks
Ja veel
Tsiteerin viimaselt lingilt:
To protect the polycarbonate, manufacturers coat the headlight with a primer and a sealer. It is this coating that deteriorates and causes the
cloudiness and yellowing.
95% of all damage to cloudy headlights is on the outside and is limited to the factory protective coating.
Audi kui autotootja ei valmista esitulesid, neid toodavad näiteks Bosch ja Valeo, kes plastiku ostavad omakorda oma allhankijatelt !!!
|
Ok. Täitsa nõus selle nn. CR-39 plastiku olemasolust (http://www.physic.ut.ee/materjalimaailm/Kirjed/Plastdosimeetrid.htm), kuid kus on kirjas, et autotulede klaasid on kaetud selle
eelmainitud plastikuga. Ma saan aru, et terve tuleklaas on sellest materjalist, aga mina ei suutnud seda küll kuskilt välja lugeda, et mingi imeõhuke
kiht oleks ...
laur - 30.03.09 20:16
Tsitaat: |
Algselt postitas: MartinCS
Laur, mida Sa soovitad siis nendele, kes ei taha hakata tulesid vahetama, aga natuke "kainemat pilku" siiski (mina)? Lasta tuled lihtsalt poleeri ja
pastadega üle? Ei saa parimat, aga saab parema. Paljud pesulad/ töökojad pakuvad tulede poleerimise teenust, tulebki välja, et see on suhteliselt
suure "agaga" küsimus. |
Tead mõtlesin selle üle isegi, et mida siis teha. Lihtsalt pastaga poleerides saad kindlasti parema tulemuse kui ennem ning ei kahjusta nii palju, et
pärast peaksid koguaeg poleerima jne. Alguses mingi jämeda pastaga, siis peenemaga ja lõpuks vaha peale, peaks ok jääma küll.
Samas üle lombi müüakse mingeid spets vahendeid ka, mis ei pidavat kahjustama seda plasti jne. Aga noh ilmselt lihtsaim viis esialgu lihtsalt pastaga
üle käia.
Kui soovid võin ka aidata sind sellega Tartus.
EDIT: Muidugi parema kui enneb saab alati, isegi kui liivakaga teed siis üldiselt enamuse vanemate autode tuled näevad lihtsalt jubedad välja. Kel
aastast 98 orig. tuled veel ees jne. Mingit ideaali ei maksa loota küll jah.
altzz - 03.04.09 07:13
Üks teemaga haakuv link tuleklaaside
poleerimisest.
mine.... - 19.07.10 21:09
Tsitaat: |
Algselt postitas: kultz
Küsimus oleks selline, et olen poleerinud paljudele plastklaase tuledel. Siiani ei ole probleemi olnud, ka enda masinal ilusad tuled ja näitavad
hästi, kuid täna tuli klient rääkima, et poleerin kaitsekihi maha ja kas panen ka uue. Uurisin ka mõndades esindustest kuid keegi ei osanud selle
kohta midagi öelda. Ehk oskavad foorumlased midagi selle kohta mainida, poleerivad nii mõnigi veel ja mingit kaitsekihist pole kuulnud.
|
Loogiliselt mõeldes arvaks, et tehases on see kaitsekiht (UV ja muu) pandud pealmise kihi alla. Ei ole ju loogiline, et pannakse kõige peale kust see
kõige kergem kuluma. Tee oludes, kus tihti käib nagu liivaprits üle oleks see ju arulage...
rocket - 19.07.10 21:54
Vaadage mitu korda seda videot, siis äkki jõuab kohale, mida tähendab polükarbonaatide elastsus.
Elastsus tähendab siinses kontekstis seda, et polükarbonaadist plasttuli ei karda lööke näiteks lahtiselt killustikult.
Et aga tagada kaitse kriimustuste ja abrasiivide vastu, kaetakse polükarbonaat KÕVEMATE plastikutega. Klaas on näiteks väga KÕVA, kuid ta ei kannata
lööke.
Kaitsekiht võib muuseas blokeerida ka UV'd.
Kopeerin otse wikipediast (http://en.wikipedia.org/wiki/Polycarbonate):
The most common type of polycarbonate plastic is made from bisphenol A (BPA). This polycarbonate is a very durable material, and can be laminated to
make bullet-proof "glass", though “bullet-resistant” would be more accurate. Although polycarbonate has high impact-resistance, it has low
scratch-resistance and so a hard coating is applied to polycarbonate eyewear lenses and polycarbonate exterior automotive components.
rocket - 19.07.10 21:58
Tsitaat: |
Algselt postitas: mine....
Loogiliselt mõeldes arvaks, et tehases on see kaitsekiht (UV ja muu) pandud pealmise kihi alla. Ei ole ju loogiline, et pannakse kõige peale kust see
kõige kergem kuluma. Tee oludes, kus tihti käib nagu liivaprits üle oleks see ju arulage... |
Kaitsekiht ongi ju kulumise vastu ! Mille all ta siis veel olema peab ?